ORGANIZATION OF JOINT RESEARCH ACTIVITIES AT THE LESSON OF LITERARY READING IN PRIMARY SCHOOL

Authors

  • Л. А. Никитина Алтайский государственный педагогический университет
  • Т. В. Елисеева Алтайский государственный педагогический университет
  • С. А. Крухмалева Алтайский государственный педагогический университет

Keywords:

younger schoolchildren, creative imagination, literary reading, development

Abstract

The article presents the analysis of the lesson of literary reading from the point of view of joint research activities of students. Discusses two studies in the classroom: analysing collective observation, problematization. Each method is characterized by the manifestation of the position of the teacher, the degree of involvement of children in joint research, methodological techniques.

Author Biographies

Л. А. Никитина, Алтайский государственный педагогический университет

доктор педагогических наук, доцент кафедры теории и методики начального образования

Т. В. Елисеева, Алтайский государственный педагогический университет

студентка 4 курса Института психологии и педагогики

С. А. Крухмалева, Алтайский государственный педагогический университет

студентка 4 курса Института психологии и педагогики

References

Никитина, Л. А. От умения анализировать урок к рефлексии собственной деятельности // Сб. научных статей по итогам Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (16-17 ноября 2016 г.) / Л. А. Никитина - СПб.: Изд-во ВВМ, 2016. - С.111-117

Allen, D. W., Ryan, K. Microteaching. / D. Allen, K. Ryan // Reading. Mass.: Addison-Wesley, 1969.

Santagata, R., Zannoni, C., Stigler, J. W. The role of lesson analysis in pre-service teacher education: an empirical investigation of teacher learning from a virtual video-based field experience/ R. Santagata , C. Zannoni , J. W. Stigler // Journal of athematics Teacher Education. -January, 2007. Available at: https: // www.researchgate.net/publication/226784739 The role of lesson analysis in preservice teacher education An empirical_investigation of teacher learning from a virtual video-based_field_experience?enrichId=rgreq-add26b77c52a3cfd58a953e25e488e18-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzIyNjc4NDczOTtBUzoxMDQzMDMwMzMzMjM1MzBAMTQwMTg3OTE4OTU5OQ%3D%3D&el=1_x_2&_esc=publicationCoverPdf. DOI:10.1007/s10857-007-9029-9

Lampert, M., Ball, D. Teaching, multimedia, and mathematics / M. Lampert, D. Ball. - New York: Teachers College, Columbia University, 1998.

Mumme, J., Seago, N. Examining teachers’ development in representing and conceptualizing linear relationships within teaching practice / J. Mumme, N. Seago. - Paper presented at the American Educational Research Association, Chicago, April, 2003.

Myers, J. Lesson Study as a Means for Facilitating Preservice Teacher Reflectivity/ J. Myers// International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning: Vol. 6: No. 1, Article 15. - 2012. Available at: https://doi.org/10.20429/ijsotl.2012.060115

Дадли, П. Lesson Study: руководство/ П. Дадли // Lesson Study UK, 2011. - Available at: www.lessonstudy.co.uk

Конаржевский, Ю. А. Анализ урока / Ю. А. Конаржевский - Москва : Центр "Педагогический поиск", 2009. - 240 с.

Коджаспирова, Г. М. Педагогика : учебник для студентов вузов, обучающихся по педагогическим специальностям / Г. М. Коджаспирова - М. : КНОРУС, 2010. - 740 с.

Кульневич, С. В., Лакоцетина, Т. П. Анализ современного урока: Практическое пособие для учителей, преподавателей и руководителей школ, гимназий, лицеев, колледжей, студентов педагогических учебных заведений, слушателей / С. В. Кульневич, Т. П. Лакоцетина. - Ростов-на-Дону: Учитель, 2006. - 288 с.

Пичугин, С. С. Анализ современного урока в начальной общеобразовательной школе / С. С. Пичугин. - Уфа: ИРО РБ, 2015. - 22 с.

Селевко, Г. К. Тестовый аспектный анализ урока // Школьные технологии / Г. К. Селевко. - 1997. - №2. - С.105-119.

Чуракова, Р. Г. Технология и аспектный анализ современного урока в начальной школе / Р. Г. Чуракова. - М.: Академкнига, 2011.

Поздеева, С. И. Типология уроков в концепции педагогики совместной деятельности / C. И. Поздеева // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. - 2016. - № 3 (13). - С. 36-40.

Поздеева, С. И. Роль позиции педагога в изменении содержания образования / C. И. Поздеева // Вестник ТГПУ. - 2005. - № 2 (46). - С. 18-21.

Поздеева, С. И. Открытое совместное действие педагога и ребенка: содержание признаки, результаты / C. И. Поздеева // Вестник ТГПУ (TSPU Bulletion). - 2012. - № 4 (119). - С. 198-201.

Published

2019-09-16

Issue

Section

Психолого-педагогические науки