DIDACTIC AND NON-DIDACTIC GAMES IN TEACHING RUSSIAN LANGUAGE

Authors

  • I. N. Laas Altai State Pedagogical University
  • E. A. Kosyh Altai State Pedagogical University

Keywords:

Communication, didactic game, non-didactic game, game activity, classification, grading, ungraded education

Abstract

The article discusses the current problems of the use of game technologies in teaching Russian as a foreign language, as non-native and as a native one. According to existing classifications the article gives a comparative analysis of the games presented in the manuals of A.A. Akishina «Russian language in games» and A. Razin, L. Kingisepp «Everyone plays!», We also offer our own versions of games for use in Russian lessons. The similarities and differences between didactic and non-didactic games, as well as the transition of games from one category to another make it possible to talk about the game method in teaching Russian as one of the productive and mobile ones that meet modern pedagogical requirements.

Author Biographies

I. N. Laas, Altai State Pedagogical University

магистрант 2 курса филологического факультета

E. A. Kosyh, Altai State Pedagogical University

кандидат филологических наук, доцент кафедры общего и русского языкознания

References

Азарина, Л.Е. Игры на уроках РКИ / Л.Е. Азарина // Вестник ЦМО МГУ. - 2009. - № 3. - С. 102-109.

Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б.М. Бим-Бад. - Москва : Большая Российская энциклопедия, 2002. - 528 с.

Комарова, Т.С. Школа эстетического воспитания / Т.С. Комарова. - Москва : Мозаика-синтез, 2010. - 352 с.

Кудрявцева, Е.Л. Человек играющий: настоящее и будущее системного образования / Е.Л. Кудрявцева, Л.К. Мазунова, А.А. Мартинкова, Т.И. Зеленина // Научное обозрение : гуманитарные исследования. - 2017. - № 5. - С. 4-17.

Акишина, А.А. Игры на уроках русского языка / А.А. Акишина, Т.Л. Жаркова. - Москва : Русский язык, 1990. - 95 с.

Hadfield, Jill. Elementary Communication Games. Harlow Longman. 2002; Intermediate Communication Games. Harlow Longman. 2002; Advanced Communication Games. Harlow Longman. 1996; Intermediate vocabulary games. - Harlow, Essex : Longman, 1999.

Ахметов, Н.К. Учебные игры: анализ и систематизация / Н.К. Ахметов, А.Р. Нурахметова, О.Б. Тапалова // Сибирский педагогический журнал. - 2012. - № 4. - С. 117-121.

Михайленко, Т.М. Игровые технологии как вид педагогических технологий / Т.М. Михайленко // Педагогика: традиции и инновации : материалы Междунар. науч. конф. (г. Челябинск, октябрь 2011 г.). Т. I. - Челябинск : Два комсомольца, 2011. - С. 140-146.

Мазунова, Л.К. Игра и игровые технологии как обязательный инструмент и содержание образования длиною в жизнь / Л.К. Мазунова, Е.Л. Кудрявцева, А.М. Пуляевская // Доклады Башкирского университета. - 2018. - Т. 3. - №1. - С. 152-156.

Пидкасистый, П.И. Технология игры в обучении и развитии / П.И. Пидкасистый, Ж.С. Хайдаров. - Москва : РПА, 2016. - 80 с.

Разин, А. Играют все! 101 коммуникативная игра для учителей русского языка как иностранного / А. Разин, Л. Кингисепп // Онлайн-учебник [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://gamekeskus.ee/igrajutvse/online_copy/?v=f9308c5d0596 (дата обращения: 25.08.2019).

Султанова, М.С. Игра как метод активизации познавательной деятельности обучающихся / М.С. Султанова // Молодой ученый. - 2017. - № 49. - С. 407-409.

Published

2020-09-03

Issue

Section

Педагогические науки