THE ROLE OF STUDYING TEXTS ABOUT THE GREAT ALTAI BY FOREIGN STUDENTS AT LEVEL B2
Keywords:
Russian as a foreign language, regional component, second certification level, N.M. Rubtsov, Great Altai, linguoculturologyAbstract
A description of the nature of the Altai Territory, the Gorny Altai, and work with texts dedicated to these places can become one of the elements in teaching Russian as a foreign language at level B2. Writings in which the beauty of Altai is presented include the themes «Man and Nature» and «The Earth is Our Common Home», etc. As material that foreign speakers should get acquainted with, we chose the lyrical writings by N. Rubtsov, who visited Altai and remembered it for life. When considering the texts of this author, a number of problems are solved: linguoculturological competence is formed (through language learning, one becomes familiar with the place in which a foreign language is studied), work with texts of different genres is organized, and the lexical and grammatical structure of the speech of foreign students is developed.References
Алтайское лето поэта Николая Рубцова: поэзия и публицистика. [Коллективный сборник]. - Барнаул, Библиотека журнала «Барнаул», 2011. - 104 с.
Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Второй уровень. Общее владение. - Москва - Санкт-Петербург : Изд-во «Златоуст», 1999. - 40 с.
Красных, В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология : Курс лекций / В. В. Красных. - Москва, 2002. - 284 с.
Лексический минимум по русскому языку как иностранному. Второй сертификационный уровень. Общее владение / под редакцией Н. П. Андрюшиной (электронное издание). - 5-е изд. - Санкт-Петербург : Златоуст, 2015. - 164 с.
Неволина, Ю. По следу Рубцова / Ю. Неволина // Вечерний Барнаул : [сайт]. - URL: https://barnaul.press/news/po-sledu-rubtsova.html (дата обращения: 11.01.2024)
Пиркулыева, Г. П. Использование поэтического текста на занятиях по аналитическому чтению с иностранными студентами / Г. П. Пиркулыева, Д. О. Баринова // Вопросы методики преподавания в вузе. - 2021. - Т. 10. - № 38. - С. 56-67.
Ревякина, Т. Л. Чтение как аспект обучения на занятиях по РКИ / Т. Л. Ревякина, Н. В. Федотова, В. В. Щур // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. - 2013. - Вып. 11. - С. 54-60.
Харченкова, И. В. Концепция формирования лингвокультурологической компетенции студентов языковых факультетов на материале креолизованных текстов при обучении немецкому языку / И. В. Харченкова // Современные проблемы науки и образования. - 2013. - № 6. - URL: http://www.science-education.ru/113-10867 (дата обращения: 10.01.2024).