TRAINING SIMULATORS OF PHYSICAL LAWS FOR ORGANIZING TRAINING AT THE UNIVERSITY USING THE EXAMPLE OF ADIABATIC EXPANSION OF GAS

Authors

  • V.E. Gorbunov Алтайский государственный технический университет им. И.И. Ползунова
  • Veronika Victorovna Алтайский государственный технический университет им. И.И. Ползунова

Keywords:

Simulator, physics, physical laws, teaching methodology, information technologies, adiabatic expansion

Abstract

This article presents simulators for conducting laboratory work in physics, in accordance with the undergraduate curriculum of the "Software Engineering" program at Altai State University named after I.I. Polzunov. The simulators model the fundamental laws of translational and rotational dynamics, phenomena related to entropy and the adiabatic process. The models are available via links on the internet. Students of various courses use them for familiarization and learning during the periods of studying topics corresponding to the models. This article may be useful for those interested in the possibilities of organizing and using a more advanced distance education system, as well as creating similar models in other areas of science. The article avoids stating the physical formulas used in the programs, and the source code of the programs itself is open and available under a license.

Author Biographies

V.E. Gorbunov, Алтайский государственный технический университет им. И.И. Ползунова

студент 3 курса факультета информационных технологий

Veronika Victorovna, Алтайский государственный технический университет им. И.И. Ползунова

канд. физ.-мат. наук, доцент, преподаватель

References

Гупенко, А. Б. Плюсы и минусы дистанционного обучения / А. Б. Гупенко // Педагогическая наука и практика. - 2021. - №2 (32). - С. 112-115.

Горбунов, В. Е., Романенко, В. В. Использование современных технологий для исследования физических явлений / В. Е. Горбунов, В. В. Романенко // Материалы конференции «Наука и молодежь» : Том 1. Инженерно-технические науки, часть 1. - Барнаул, 2023. - С. 255-257. - URL: https://journal.altstu.ru/konf_2023/2023_1/121/(дата обращения: 28.09.2024).

Горбунов, В. Е., Романенко, В. В. Цифровые технологии в процессе изучения физики в ВУЗе // Информация и образование: границы коммуникаций. - 2024. - №16(24). - С. 438-441. - URL: https://www.elibrary.ru/contents.asp?titleid=50566 (дата обращения: 28.09.2024).

Горбунов, В. Е., Романенко, В. В. Использование интернет-технологий для исследования энтропии / В. Е. Горбунов, В. В. Романенко // Наукосфера. - 2023. - №11-2. - С. 219-223. - URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=59886978 (дата обращения: 27.09.2024).

Андрухова, О. В., Гурова, Н. М., Жуковская, Т. М., Кирста, Ю.Б. [и др.] / О. В. Андрухова, Н. М. Гурова, Т. М. Жуковская, Ю. Б. Кирста [и др.] // Лабораторные работы по физике: учебное пособие. - Барнаул : АлтГТУ им. И.И. Ползунова, 2021. - 38 с.

Мухина, Ю. Р. Методика применения вычислительного эксперимента на практических занятиях по физике как одна из составляющих основной образовательной программы IT-специалистов / Ю. Р. Мухина // Вестник Южно-Уральского государственного университета. - 2011. - № 38. - С. 90-95.

Published

2025-01-28

Issue

Section

Психолого-педагогические науки