ON THE ROLE OF THE FAMILY IN PRESERVING THE NATIVE LANGUAGE AND CULTURE
Keywords:
family, education, leisure, family leisure, family socialization, recreational traditions, needs, interests, motivesAbstract
The article deals with the problem of the influence of the family on mastering the native language, its role in preserving the native language and language. In this paper, the role of the family in preserving the language and culture is considered in connection with the broadcasting through the native language of the cultural experience of the people to subsequent generations, with the question of the formation of ethnic identity. Language is represented as it is one of the main ethnically forming components and the most important factor in the formation of ethnocultural identity. The ethnocultural socialization of an individual includes ethnic and cultural socialization. The importance of understanding in the family of the importance of learning the native language in order to preserve their identity is noted.References
Баранова, В. В., Гаврилова, Т. О., Панова, Е. А., Федорова, К. С. Язык, общество и школа / В. В. Баранова, Т. О. Гаврилова, Е. А. Панова, К. С. Федорова. - М.: Новое литературное обозрение, 2012. - С. 362-394.
Безрокова, М. Б. Проблемы языковой ситуации в исследованиях американских ученых / М. Б. Безрокова // Известия Кабардино-Балкарского научного центра РАН. - 2015. - № 5 (67). - C. 183-189.
Выготский, Л. С., Лурия А. Р. Этюды по истории поведения: Обезьяна. Примитив. Ребенок / Л. С. Выготский, А. Р. Лурия. - М.: Педагогика-Пресс, 1993. - C. 125-127.
Выготский, Л.С. Орудие и знак в развитии ребенка / Л. С. Выготский // Собр. соч.: В 6 т. Т. 6. - М., 1984. - С. 6-90.
Глушкова, С. A. Роль семьи в межпоколенной трансляции родного языка и формировании этнической идентичности / С. А. Глушкова // Гуманитарий Юга России. - 2017. - № 6. - C. 132-138.
Денисенкова, Н. С. Сопряженность детско-родительских отношений и развития познавательных способностей дошкольников / Н. С. Денисенкова // Начальная школа. До и после. - 2013. - № 4. - C. 3-8.
Донцов, А. И., Стефаненко Т. Г., Уталиева Ж. Т. Язык как фактор этнической идентичности / А. И. Донцов, Т. Г. Стефаненко, Ж. Т. Уталиева // Вопросы психологии. - 1997. - № 4. - С.75-86.
Дробижева, Л. М. Этническое и историческое самосознание народов СССР на рубеже последнего десятилетия XX века (в конце 80-х-начале 90-х гг.) / Л. М. Дробижева // Духовная культура и этническое самосознание. - Вып. 2. - М., 1991. - С. 65-82.
Королева, Н. Е., Сахапова, Ф. Х. Роль семьи в сохранении национальных традиций в контексте социально-кyльтyрной модернизации / Н. Е. Королева, Ф. Х. Сахапова. - [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://kpfu.ru/portal/docs/F1481204833/Koroleva.pdf.
Кронгауз, М. Русский язык на грани нервного срыва М. Кронгауз. - М. : АСТ: CORPUS, 2015. - C. 175-177.
Междyнародный день родного языка. - [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://ddu44grodno.schools.by/news/150303.
Образование в многоязычном мире: Установочный документ ЮНЕСКО, Октябрь 2002. - [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.un.org/ru/events/iyl/brochure/monitoring_2002.pdf.
Позднякова, Е. Ю. Проблема восприятия городского пространства и его отражения в языковом сознании горожан / Е. Ю. Позднякова // Филология и человек. - 2014. - № 2. - C. 76-86.
Тесленко, А. Н. Педагогика и психология социализации личности: учебное пособие / А. Н. Тесленко. - Астана: ЕАГИ, 2011. - 375 с.
Tюкавкина, Н. В. Роль семьи в развитии этнокультурной социализации ребенка младшего школьного возраста / Н. В. Тюкавкина // Актуальные задачи педагогики: материалы II Междунар. науч. конф. (г. Чита, июнь 2012 г.). - Чита: Издательство Молодой ученый, 2012. - С. 84-87.
Foley, W. A. Anthropological linguistics: an introduction / W. A. Foley. - Oxford : Black-well, 1997. - 516 р.