INCLUSIVE EDUCATION IN PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATION: EXPERIENCE OF PROFESSIONAL READINESS OF TEACHERS TO WORK WITH CHILDREN WITH DISABILITIES
Keywords:
the Ukrainians, field research, Altai KraiAbstract
The article discusses the conditions of organizing the professional activity of the teaching staff of an early childhood educational institution connected with inclusive education. The work presents the results of a sociological study of the informational, psychological and professional readiness of teachers to work with children with disabilities. The study provides the results revealed before and after conducting the activities designed to improve the quality of inclusive education (the research was performed at kindergarten ‘Cheburashka’, village of Cheremnoye, Pavlovsky district, Altai Territory). The author gives recommendations for other early childhood educational institutions that work with disabled children on the basis of inclusion.References
Уровень инвалидизации в Российской Федерации. Распределение инвалидов по полу и возрасту // Федеральная служба государственной статистики. - [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/population/disabilities/# (дата обращения: 05.11.2019)
Викторова, Е.С. Анализ современных тенденций инклюзивного образования детей на примере формирования социальных антиципирующих моделей у детей старшего дошкольного возраста с общим недоразвитием речи / Е.С. Викторова // Методист. - 2015. - № 9. - С. 63-65.
Соловьева, Д.Ю. Анкета, которая определит готовность педагогов обучать детей с ограниченными возможностями здоровья / Д.Ю. Соловьева // Управление начальной школой. - 2018. - № 1. - С. 26-35.
Лаврова, Н.Г. Готовность педагогов дошкольной образовательной организации к работе с детьми с ограниченными возможностями здоровья / Н.Г. Лаврова, Т.С. Болотова // Педагогическое образование на Алтае. - 2019. - № 1. - С. 32-37.