THE POSSIBILITIES OF USING METHODS OF ACTIVE TRAINING OF STUDENTS OF THE TRAINING PROGRAM "TECHNOSPHERE SAFETY" IN THE CONDITIONS OF THE IMPLEMENTATION OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD 3++

Authors

  • D.R. Merzlyakova Удмуртский государственный университет
  • A.A. Rimshina Удмуртский государственный университет

Keywords:

technosphere safety, active teaching methods, federal state educational standard of higher education FSES HE 3

Abstract

The article discusses active teaching methods that will be well incorporated into the academic disciplines of the training program "Technosphere Safety" in connection with the new changes in the federal state educational standard of higher education FSES ++ for future engineers. It is planned to study the existing teaching methods and make new adjustments to timely respond to the requests made by employers for the level of competence of graduates and to build the correlation between the methods of active and interactive learning with the formulation of problematizing processes in the form of enhancing the educational process. In the conclusions, a model of the introduction of active learning methods in the process of teaching students in the context of the implementation of the Federal State Educational Standard 3 ++ is noted.

Author Biographies

D.R. Merzlyakova, Удмуртский государственный университет

канд. психол. н., заведующий кафедрой безопасности жизнедеятельности

A.A. Rimshina, Удмуртский государственный университет

старший преподаватель кафедры безопасности жизнедеятельности

References

Платонова, А. В. Философия техники: учебное пособие / А. В. Платонова. - Томск : Томский государственный архитектурно-строительный университет, 2016. - 160 с.

Юнгер, Ф. Г. Совершенство техники. Машина и собственность / Ф. Г. Юнгер. - Санкт-Петербург : Владимир Даль, 2002. - 564 с.

Проблемы и риски инженерного образования в XXI веке : монография / под общей редакцией И. А. Герасимовой. - Москва : Университетская книга, 2017. - 312 с.

Белл, Д. Социальные рамки информационного общества // Новая технократическая волна на Западе. - Москва : Прогресс, 1986. - С. 330-342.

Ефремов, С. В. Управление техносферной безопасностью : краткий курс / С. В. Ефремов. - Санкт-Петербург : Политехнический университет, 2013 : [сайт]. - URL: https://topuch.ru/universitet-kafedra-bezopasnoste-jiznedeyatelenosti/index.html (дата обращения 01.07.2021).

Мерзлякова, Д. Р. Разработка методики обучения школьников в профильных инженерно-технологических классах / Д. Р. Мерзлякова, А. А. Мирошниченко // Современные наукоемкие технологии. - 2018. - № 10. - С. 211-215.

Ткаченко С. В. Использование в образовательном процессе активных и интерактивных форм проведения занятий, как реализация компетентностного подхода / С. В. Ткаченко : [сайт]. - URL: https://nsportal.ru/user/657763/page/ispolzovanie-v-obrazovatelnom-protsesse-aktivnyh-i-interaktivnyh-form-provedeniya (дата обращения 01.07.2021).

StudFiles. Файловый архив студентов. Активные методы обучения : [сайт]. - URL: https://studfile.net/preview/2441448/(дата обращения 25.06. 2021).

Лапыгин, Ю. Н. Методы активного обучения : учебник и практикум для вузов / Ю. Н. Лапыгин. - Москва : Юрайт, 2019. - 248 с.

Кругликов, В. Н. Интерактивные образовательные технологии : учебник и практикум для академического бакалавриата / В. Н. Кругликов, М. В. Оленникова. - 2-е изд., испр, и доп. - Москва : Юрайт, 2019. - 353 с.

Пересадин, Н. М. Особенности реализации требований ФГОС 3++ при обучении дисциплине «Естественнонаучные методы судебно-экспертных исследований» по специальности 40.05.03 - судебная экспертиза (специализация - инженерно-технические экспертизы) / Н. М. Пересадин. - // Молодой ученый. - 2020. - № 25 (315). - С. 410-413.

Published

2021-12-14

Issue

Section

Педагогические науки