TECHNOLOGY OF DIFFERENTIATED TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE IN AN INCLUSIVE CLASSROOM
Keywords:
differentiated learning technology, inclusive education, children with disabilities, special educational needs, mental retardationAbstract
The article is included in the range of studies related to the search for effective ways, methods, and technologies for teaching children with disabilities in an inclusive classroom. Working with a class that includes children with different levels of psychophysical development causes difficulties in teaching activities. The teacher needs to organize the educational process in such a way that each student is included in the work in accordance with his educational needs; to adapt educational material for children with disabilities; to devote time during the lesson to work both for school students without deviations in psychophysical development and for school students with deviations. The object of research in this work are the educational needs of children with mental retardation in an inclusive classroom. The article describes the technology of differentiated teaching of the Russian language in an inclusive class and offers options for class assignments.References
Алехина, С.В. Инклюзивное образование: от политики к практике / С.В. Алехина // Психологическая наука и образование. - 2016. - Т. 21. - № 1. - C. 136-145.
Горлова, Е.А. Технология дифференцированного обучения как педагогическая проблема / Е.А. Горлова // Обучение и воспитание : методики и практика. - 2012. - №1. - С. 50-54.
Зайцев, В.С. Современные педагогические технологии : учебное пособие. В 2-х книга. Книга 1 / В.С. Зайцев. - Челябинск : ЧГПУ, 2012. - 411 с.
Коджаспирова, Г.М. Педагогический словарь : для студентов высших и средних педагогических учебных заведений / Г.М. Коджаспирова, А.Ю. Коджаспиров. - Москва : Академия, 2005. - 176 с. - URL: https://pedagogical.academic.ru (дата обращения: 10.10.2023).
Колодинова, М.В. Методы, приёмы и технологии обучения русскому языку в инклюзивном классе / М.В. Колодинова // Современный урок : [сайт]. - URL: https://www.1urok.ru/categories/14/articles/20449 (дата обращения: 02.12.2023).
Кузнецова, Л.В. Основы специальной психологии : учебное пособие для студентов средних педагогических учебных заведений / Л.В. Кузнецова, Л.И. Переслени, Л.И. Солнцева и др. ; под ред. Л. В. Кузнецовой. - Москва : Академия, 2002. - 480 с. - URL: http://sdo.mgaps.ru/books/K6/M3/file/3.pdf (дата обращения: 11.10.2023).
Новикова, Г.Р. Нейропсихологическая оценка клинических форм задержки психического развития: ретардированный и депривационный типы / Г.Р. Новикова // Психологическая наука и образование. - 2012. - №1. - С. 270-280. - URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=17758733& (дата обращения: 10.10.2023).
Петрова, С.В. Особенности обучения детей с задержкой психического развития / С.В. Петрова // Символ науки. - 2021. - №1. - С. 157-159.
Селевко, Г.К. Дифференциация учебного процесса на основе интересов детей : методические рекомендации для учителя / Г.К. Селевко. - Москва : РИПКРО, 1996. - URL: http://www.ahmerov.com/book_558.html (дата обращения: 28.11.2023).
Ушинский, К.Д. Избранные педагогические произведения / К.Д. Ушинский. - Москва : Просвещение, 1968. - 557 с.
Шведенко, Ю.В. Образовательные потребности обучающихся с задержкой психического развития в условиях инклюзивного образования / Ю.В. Шведенко, С.В. Русинова, М.И. Кириллова // Гуманитарные и социальные науки. - 2021. - № 4. - С. 275-287.