THE RELATIONSHIP BETWEEN THE MOTIVATION OF TEACHING AND LIFE-MEANING ORIENTATIONS AMONG STUDENTS OF A PEDAGOGICAL UNIVERSITY

Authors

  • O. G. Holodkova Алтайский государственный педагогический университет
  • T. A. Zakharjeva Алтайский государственный педагогический университет

Keywords:

motivation of teaching, life-meaning orientations, correlation

Abstract

The interrelation of teaching motivation and life-meaning orientations among students of a pedagogical university can be a key factor in shaping a successful professional career and personal development. The purpose of the study was to identify the relationship between internal and external motives of teaching and the orientation of the meaning of students' lives towards the future (goals), the present (fullness of life) or the past (results of life). To achieve the purpose of the study, the test of life-meaning orientations (SOE) by D.A. Leontiev, the method of Pakulin S.A. and Ketko S.M., the Ilyina test were used. The results indicate the importance of intrinsic motivation for psychological well-being and the formation of a meaningful life.

Author Biographies

O. G. Holodkova, Алтайский государственный педагогический университет

канд. психол. наук, директор Института психологии и педагогики

T. A. Zakharjeva, Алтайский государственный педагогический университет

студентка 2 курса Института психологии и педагогики

References

Божович, Л. И. Проблема развития мотивационной сферы ребенка / под ред. Л. И. Божович, Л. В. Благонадежиной // Изучение мотивации поведения детей и подростков; Науч.-исслед. ин-т общ. и пед. психология АПН СССР. - Москва : Педагогика, 1972. - С. 7-44.

Гижицкий, В. В. Внутренние и внешние мотивы учебной деятельности как факторы академической успешности старшеклассников: дис. канд. наук: 19.00.07 / В. В. Гижицкий. -Москва, 2016. - 159 с.

Дворецкая, Т. А. Изменения мотивационно-потребностной сферы личности в процессе адаптации студентов первого курса к обучению в вузе / Т. А. Дворецкая // Социальная психология личности и акмеология: сборник материалов Международной научно-практической конференции. - Москва : Перо, 2017. - С. 89-92.

Зенкина, В. Г. Балльно-рейтинговая система оценки знаний как эффективная мотивация студентов к успешному обучению / В. Г. Зенкина, А. А. Агибалова // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. - 2016. - № 4-4. - С. 818-821.

Ильин, Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. - Санкт-Петербург : Питер, 2002 - 512 с.

Леонтьев Д. А. Тест смысложизненных ориентации (СЖО) 2-е издание / Д. А. Леонтьев. - Москва : Смысл, 2000. - 18 с.

Пакулина, С. А. Психологическая диагностика мотивации достижения успеха студентов в вузе / С. А. Пакулина // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. - 2008. - № 88. - С. 23-32.

Published

2024-07-15

Issue

Section

Психолого-педагогические науки