EXTRACURRICULAR ACTIVITIES AS A STAGE AND FORM OF TEACHING RUSSIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN THE FRAMEWORK OF CONTINUOUS TRAINING OF SCHOOLCHILDREN IN THE REPUBLIC OF TAJIKISTAN

Authors

  • S.A. Glushkova Altai State Pedagogical University

Keywords:

extracurricular activities, continuous training, Russian-Tajik schools, Russian language and literature, stage of continuous training, form of continuous training

Abstract

Extracurricular activities are defined as a stage and form of continuous training in the process of learning the Russian language. The presented approach, which determines the work options and the choice of material, indicates the novelty of the research. Extracurricular activities contribute to the creation of a situation of natural communication, the development of the norms of the Russian language. The article describes the forms of work with students of Russian-Tajik and Tajik schools, students of philological and non-linguistic faculties of the Republic of Tajikistan. Conducting extracurricular activities has a positive effect on the formation of students' communicative competence and prepares them for admission to the university as part of a continuous educational trajectory «School - University».

Author Biography

S.A. Glushkova, Altai State Pedagogical University

ассистент кафедры литературы Института филологии и межкультурной коммуникации

References

Ломакина, Т. Ю. Внеучебная деятельность студентов высшей школы в контексте реализации концепции непрерывного образования / Т. Ю. Ломакина, Д. А. Писаренко // Отечественная и зарубежная педагогика. - 2020. - № 1 (65) - С. 20-32.

Моисеенко, О. А. Внеучебная деятельность в системе иноязычного образования студентов неязыковых факультетов / О. А. Моисеенко, Т. А. Белоусова // Современные проблемы науки и образования. - 2020. - № 3. - С. 61-68.

Пережовская, А. Н. Непрерывное образование: цели, задачи, содержание, функции, перспективы развития / А. Н. Пережовская // Проблемы и перспективы развития образования: материалы VI Международной научной конференции, г. Пермь, апрель 2015 г. - Пермь : Меркурий, 2015. - С. 38-41.

Соколова, И. В. Внеурочная деятельность как форма интеграции науки и школьного образования / И. В. Соколова, А. Э. Сергеев // Современные наукоемкие технологии. - 2018. - № 9. - С. 193-197.

Published

2025-09-01

Issue

Section

Психолого-педагогические науки