THE COMPREHENSIVE EXAMINING OF TEACHERS’ COMMITMENT TO INNOVATIVE ACTIVITIES

Authors

  • I.R. Lazarenko Алтайский государственный педагогический университет
  • S.V. Kolesova Алтайский государственный педагогический университет
  • L.G. Kulikova Алтайский государственный педагогический университет
  • O.A. Loginova Алтайский государственный педагогический университет

Keywords:

commitment to innovative activities, the structure of teachers’ aptitude, levels of teachers’ aptitude, criteria for the teachers’ aptitude, indicators of the teachers’ aptitude, examining the teachers’ aptitude

Abstract

The article deals with the problem of examining of teachers’ commitment to innovative activities. The authors propose an integrated scheme of teachers' aptitude for innovative activity that is composed of certain external and internal components. The scheme highlights the impliable levels, their criteria, and indicators of the discussed teachers’ commitment to innovative activities. By proposing the structure, criteria, and indicators of teachers’ aptitude the authors substantiate and propose their own version of the comprehensive examining of individual teachers and teaching staff’s aptitude for innovative activities.

Author Biographies

I.R. Lazarenko, Алтайский государственный педагогический университет

д-р пед. наук, профессор, и.о. ректора АлтГПУ

S.V. Kolesova, Алтайский государственный педагогический университет

канд. пед. наук, доцент, заведующий кафедрой общей и социальной педагогики

L.G. Kulikova, Алтайский государственный педагогический университет

канд. пед. наук, доцент кафедры общей и социальной педагогики

O.A. Loginova, Алтайский государственный педагогический университет

ассистент кафедры общей и социальной педагогики

References

Воропаева Е.Э. Структура и критерии готовности педагога к инновационной деятельности // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 4.; URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=13880 (дата обращения: 29.10.2022).

Никитина, Н.Н. Инновационная деятельность учителя. /Н.Н. Никитина // Школьные технологии. - 2003. - № 2. - С. 159-165.

Лазаренко И.Р. Инновационные процессы в образовании: классификации, оценки и их критерии / И.Р. Лазаренко, С.В. Колесова, Л.Г. Куликова // Проблемы современного педагогического образования. - 2021. - № 73 - Ч. 1. - С. 184-188.

Хуторской А.В. Педагогическая инноватика / А.В. Хуторской. - Москва : Издательский центр «Академия», 2008. - 256 с.

Анкета «Восприимчивость педагогов к новшествам» URL: https://nsportal.ru/detskiy-sad/upravlenie-dou/2022/03/14/anketa-vospriimchivost-pedagogov-k-novshestvam (дата обращения: 6.11.2022).

Показатели мониторинга включенности образовательного учреждения в экспериментальную деятельность ОУ. URL: http://muoo.org.ru/images/stories/muoo/docum/monitoring.pdf (дата обращения: 6.11.2022).

Сластенин, В.А. Педагогика: инновационная деятельность / В.А. Сластенин, Л.С. Подымова. Москва, 1997. - 224 с.

Published

2023-01-10

Issue

Section

Педагогические науки