DYNAMICS OF THE FORMATION OF PERSONAL COMPETENCES OF SCHOOLCHILDRENS IN THE PROCESS OF ORGANIZING EDUCATIONAL, RESEARCH AND PROJECT ACTIVITIES IN SOCIAL SCIENCE
Keywords:
competencies, competence-based approach, pedagogical approach, educational, research and project activities, personal competencies, formation of personal competenciesAbstract
In this article, the author specified the personal competencies of students, and also emphasized the peculiarities of the formation of personal competencies of students through the organization of educational, research and project activities in social studies. The author draws attention to the fact that in the process of implementing an individual project, at all its stages, students increase the level of formation of personal competencies.References
Бермус, А. Г. Проблемы и перспективы реализации компетентностного подхода в образовании / А. Г. Бермус // Эйдос. - 2015. - № 4. - С. 11-15.
Зимняя, И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И. А. Зимняя. - Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2014. - 392 с.
Коган, Е. Я. Компетентностный подход и новое качество образования / Е. Я. Коган // Современные подходы к компетентностно-ориентированному образованию. - 2011. - № 1. - С. 13-24.
Лебедев, О. Е. Компетентностный подход в образовании / О. Е. Лебедев // Школьные технологии. - 2015. - № 5. - С. 3-12.
Хуторской, А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно- ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. - 2023. - № 2. - С. 58-64.
Юсупова, Т. Г. Формирование социально-личностной компетенции учащихся в педагогическом процессе школы / Т. Г. Юсупова // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. - 2015. - № 2. - С. 13-21.