A MODEL FOR THE DEVELOPMENT OF THE COMMUNICATIVE AND SPEECH COMPETENCE OF A FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN THE PROCESS OF IMPLEMENTING PROJECT TECHNOLOGY: THEORETICAL JUSTIFICATION AND DEVELOPMENT

Authors

  • V.L. Kraynik Altai State Pedagogical University
  • T.A. Novikova Altai State Pedagogical University

Keywords:

model, project technology, communicative and speech competence, physical education, teacher

Abstract

The prerequisites for the application of project technology for the development of communicative and speech competence of a future physical education teacher have been identified and analyzed. The historical characteristics of the emergence of design technology and its role in modern conditions are given. A theoretical justification is given and the process of developing a model for the development of the communicative and speech competence of a future physical education teacher is described, which, according to the author, serves as a necessary methodological basis for the upcoming experimental work on the introduction of project technology into pedagogical practice.

Author Biographies

V.L. Kraynik, Altai State Pedagogical University

доктор пед. наук, заведующий кафедрой спортивных дисциплин

T.A. Novikova, Altai State Pedagogical University

старший преподаватель кафедры спортивных дисциплин

References

Тилиев, К. М. Педагогические условия формирования коммуникативной культуры будущего учителя физической культуры : дисс.. канд. пед. наук : 13.00.08 / Тилиев Камил Магомедович. - Махачкала, 2018. - 161 с.

Хуторской, А. В. Методологические основания применения компетентностного подхода к проектированию образования / А. В. Хуторской // Высшее образование в России. - 2017. № 12. - С. 85-91.

Крайник, В. Л. Проектные технологии как средство формирования коммуникативной компетентности будущих учителей физической культуры / В. Л. Крайник, Т. А. Новикова // Актуальные вопросы физической культуры и спорта : материалы XXV Всероссийской конференции, посвящённой памяти профессора Ю. Т. Ревякина (Томск, 24-25 марта 2023 г.). - Томск : Изд-во ТГПУ, 2023. - С. 220-223.

Published

2025-09-01

Issue

Section

Материалы XVII региональной научно-практической конференции