LEARNING FOR READING IN A FOREIGN LANGUAGE: REVIEW OF BASIC APPROACHES AND METHODS

Authors

  • Елена Николаевна Макарова Уральский государственный экономический университет

Keywords:

education system, marketization of education, new educational management, «paper spate», «paper pressure», «paper genocide»

Abstract

The paper presents the analyses of reading skills’ teaching in a foreign language. The criteria of texts’ choice are considered, the description of interactive methods aimed at their better understanding are discussed. Various types of tasks, including lexis and grammar exercises, as well as creative assignments, providing control over the process of students’ reading comprehension are introduced.

Author Biography

Елена Николаевна Макарова, Уральский государственный экономический университет

доктор филологических наук, профессор

References

Фоломкина, С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе / С. К. Фоломкина. - Москва : Высшая школа, 1987. - 207 с.

Пассов, Е. И. Обучение чтению : учебное пособие / Е. И. Пассов. - Воронеж : Интерлингва, 2002. - 276 с.

Kaplan, R. B. The Oxford Handbook of Applied Linguistics / R. B. Kaplan. - New York : Oxford University Press, 2010. - 792 p.

Grabe, W. Reading in a second language: Moving from theory to practice / W. Grabe. - New York : Cambridge University Press, 2009. - 467 p.

Горина, В. А. Формирование языковой личности в условиях преподавания второго иностранного языка / В. А. Горина // Вестник МГЛУ. - 2015. - № 4 (715). - С. 44-55.

Brown, R. Incidental vocabulary acquisition from reading, reading-while-listening, and listening to stories /

Brown, R. Waring, S. Donkaewbua // Reading in Foreign Language. - 2008. - № 20. - P. 136-163.

Hervey, S. Who Asks the Questions? Teaching Pre K-8 / S. Hervey // ProQuest Education Journals. - 2006. - 37 (1). - P. 68-69.

Голубева, Ю. И. Формирование у младших школьников умения задавать вопросы на уроке : дис.. канд. пед. наук / Ю. И. Голубева. - Калининград, 2002. - 234 с.

Вейзе, А. А. Чтение, реферирование и аннотирование иностранного текста : учебное пособие / А. А. Вейзе. - Москва : Высшая школа, 1985. - 127 с.

Hu, M. & Nation I. S. P. Vocabulary density and reading comprehension / M. Hu // Reading in a Foreign Language. - 2000. - № 23. - P. 403-430.

Published

2019-03-20

Issue

Section

Педагогические науки