DENOMINATIONS OF INFORMATION PROFESSIONS IN GERMAN LANGUAGE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-2-40-44Keywords:
“information” professions, professional denominations, borrowing, strategies of teaching special lexisAbstract
The article considers professional denominations in the sphere of information and computer technology which can be used in the process of teaching German. The special attention is paid to sequential digestion of English borrowings widely spread in the sphere of IT-professions. Consequently students may use successfully the acquired knowledge discussing various business matters in their professional sphere as well as planning their own careers.References
Володина М. Н. Когнитивно-информационная природа термина: на материале терминологии средств массовой информации. М.: Изд-во МГУ, 2000. 274 с.
Новикова Е. Ю. Структура, семантика и тенденции развития НЛП в современном немецком языке: дис. … канд. филол наук: 10.02.04. М., 2006. 218 с.
Глушкова Т. С., Сунцова Е. В. Лексико-семантическая группа наименований лиц по профессии, роду занятий в обучении русскому языку как иностранному // Коммуникативные исследования. 2017. № 2 (12). С. 109-119.
Дешериев Ю. Д. Социальная лингвистика: К основам общей теории. М.: Наука, 1977. 383 с.
Кашпур Е. В. Сопоставительное исследование наименований лиц по профессии и социальному статусу во французском и русском языках: автореф. дис. … канд. филол. наук: 10.02.20. М., 2005. 25 с.
Электронная база вакансий и резюме. URL: https://www.monster.de (дата обращения: 14.03.2020).
Епимахова А. Ю. Межъязыковое заимствование наименований лиц по профессии в когнитивно-коммуникативном аспекте: дис. … канд. филол наук: 10.02.19. Челябинск, 2010. 173 с.
Крысин Л. П. Иноязычные слова в современном русском языке. М.: Наука, 1968. 345 с.
Шамов А. Н. Обучение лексической стороне речи и пути ее совершенствования в условиях средней школы // Известия ВГПУ. 2011. № 1. С. 88-93.