SPECIFICITY OF PEDAGOGICAL CONFLICTS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS (IN THE DYAD “TEACHER - STUDENT”)

Authors

  • Виктор Владимирович Лукин-Григорьев Алтайский государственный медицинский университет

Abstract

The article presents the results of a socio-psychological study of the characteristics of pedagogical confl in the dyad “teacher - student” The relationship between the types of a confl and the student learning course is analyzed. The sample was compiled of surveying 160 people (80 students and 80 teachers). As a result of the study, the characteristic types of pedagogical confl and ways of behavior in the conflict at junior and senior courses were identified.

Author Biography

Виктор Владимирович Лукин-Григорьев, Алтайский государственный медицинский университет

кандидат психологических наук, доцент, кафедра гуманитарных наук

References

Бреслав, Г. Э. Конфликты между преподавателями и студентами [Электронный ресурс] / Г. Э. Бреслав, Е. Г. Корнеску, В. И. Сидоряк // Концепт. - Электрон. журн. - 2015. - № 33. - С. 16-20. - Режим доступа: http://e-ckoncept.ru/2015/95388.htm, свободный.

Ананьев, Б. Г. К психофизиологии студенческого возраста / Б. Г. Ананьев // Современные психолого-педагогические проблемы высшей школы. - Ленинград, 1974. - С. 3-15.

Симонова, Л. В. Межличностные конфликты педагогов и старшеклассников и пути их разрешения : дис. … канд. психол. наук / Л. В. Симонова. - Москва, 1989.

Куприянов, Р. В. Межличностные конфликты в диаде «преподаватель - студент» : монография / Р. В. Куприянов. - Казань : КНИТУ, 2011. - 196 с.

Шакуров, Р. Х. Социально-психологические основы управления: руководитель и педагогический коллектив / Р. Х. Шакуров. - Москва : Просвещение, 1990. - 206 с.

Ozgan, H. The usage of domination strategies in conflicts beetwen the teachers and students: A case ctudy. Academic Journals / H. Ozgan // Educational Reseach and Reviews. - 2016. - Vol. 11 (4). - Р. 146-152.

Published

2019-12-18

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология