OPPORTUNITIES FOR DEVELOPING MATHEMATICAL ABILITIES PRESCHOOL CHILDREN BY PSYCHOLOGICAL METHODS INTENSIFY THINKING
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-1-7-11Keywords:
methods of psychological activation of thinking, synectics, brainstorming method, control questions method, mathematical abilities, mental abilitiesAbstract
This article analyzes the problem of the development of mathematical abilities of preschool children by the methods of psychological activation of thinking. The conditions, the specifics of using the methods of psychological activation of thinking in the process of forming mathematical representations and concepts in children of 4-7 years of age in the practice of DOO (preschool educational organization) are determined, the methodology and results of the study of this process are described.References
Венгер Л. А. Психология готовности детей к обучению в школе // Развитие мышления и умственное воспитание дошкольников / под ред. Н. Н. Поддьякова, А. Ф. Говорковой. М.: Педагогика, 1985. С. 165-191.
Гальперин П. Я., Георгиева Л. С. Формирование начальных математических понятий // Теория и методика развития математических представлений у дошкольников: хрестоматия: в 6 ч. М.; СПб, 1994. Ч. 3.
Галкина Л. Н. Развитие математических способностей у детей дошкольного возраста // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2016. № 6. С. 32-37.
Говоркова А. Ф. Инвариантность понятийного и допонятийного обобщения // Развитие мышления и умственное воспитание дошкольников / под ред. Н. Н. Поддьякова, А. Ф. Говорковой. М.: Педагогика, 1985. С. 121-138.
Демина Е. С. Роль наглядно-схематических средств в развитии общих умственных и математических способностей детей дошкольного возраста // Мир науки, культуры, образования. 2012. № 3. С. 12-13.
Страунинг А. М. Методы активизации мышления дошкольников. Обнинск, 2000. 250 с.
Демина Е. С. Условия повышения уровня запоминания детьми дошкольного возраста содержания арифметических задач в ходе их решения // Инновации в дошкольном и начальном образовании. Барнаул, 2015. С. 152-156.