CONSTRUCTION OF A NETWORK MODEL OF CIVIC CONSCIOUSNESS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITY STUDENTS BASED ON THE INTERDISCIPLINARY APPROACH

Authors

  • O.A. Bokova Altai State Pedagogical University
  • I.V. Grigoricheva Altai State Pedagogical University
  • Yu.A. Melnikova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-1-37-42

Keywords:

personality characteristics of students, civic consciousness, social activity, network model, system-forming factors of personality, educational environment

Abstract

In the article, the authors propose a project to develop a new approach to the study of the personality characteristics of pedagogical university students based on building a network model of civic consciousness using an integrated interdisciplinary approach. The concept of civic consciousness is used as the basic one for studying the personality characteristics of teachers in training in connection with the high level of social activity of contemporary young people, its impact on professional and pedagogical features, and also because this scientific concept remains unrevealed from the point of view of its semantic content, network modeling and the inclusion of this model into the elements of the educational process and system-forming factors of personality.

Author Biographies

O.A. Bokova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, кафедра специальной педагогики и психологии

I.V. Grigoricheva, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, кафедра психологии

Yu.A. Melnikova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, кафедра психологии

References

Целуйкина Т. Г. Становление понятия «гражданственность»: история и современность // Региональная власть, местное самоуправление и гражданское общество: механизмы взаимодействия: сборник научных трудов. Саратов, 2017. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=29722761 (дата обращения: 05.02.2020).

Лебедева Л. Г. Гражданственность как фактор социализации и гармоничной преемственности поколений // Российская наука: актуальные исследования и разработки: сборник научных статей III Всероссийской заочной научно-практической конференции: в 2 ч. Самара, 2017. С. 173-176. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=29652927 (дата обращения: 05.02.2020).

Зимина Н. С. Проблема соотношения гражданственности и этничности: социально-антропологический аспект // Проблема соотношения естественного и социального в обществе и человеке. 2018. № 9. С. 202-207. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=35155763 (дата обращения: 05.02.2020).

Хазова С. А., Бегидова С. Н., Ахтанов Р. А. Формирование у студентов гражданственности как показателя их социально-личностного развития // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 17. С. 58-64. URL: http://e-koncept.ru/2017/870018.htm (дата обращения: 05.02.2020).

Семенова М. Г. Cоциокультурная активность студенческой молодежи как фактор формирования гражданственности в условиях современного вуза // Ученые записки Казанского филиала «Российского государственного университета правосудия». 2017. Т. XIII. С. 505-510. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=32400828 (дата обращения: 05.02.2020).

Андреев А. С. Рогова Е. А., Хрущевская И. П. Психологические детерминанты гражданственности // Ученые записки Крымского инженерно-педагогического университета. Сер.: Педагогика. Психология. 2017. № 3 (9). С. 6-11.

Хромов А. Б. Пятифакторный опросник личности: учебно-метод. пособие. Курган: Изд-во Курганского гос. ун-та, 2000. 23 с.

Goswami A., O’Brien Ke., Dawson Km., Hardiman Me. Mechanisms of Corporate Social Responsibility: The Moderating Role of Transformational Leadership // ETHICS&BEHAVIOR. 2018. Vol. 28. Issue 8. P. 644-661. DOI: 10.1080/10508422.2018.1467764.

Ko Sh., Moon Tw., Hur Wm. Bridging Service Employees’ Perceptions of CSR and Organizational Citizenship Behavior: The Moderated Mediation Effects of Personal Traits // Current psychology. 2018. Vol. 37. Issue 4. P. 816-831. DOI: 10.1007/s12144-017-9565-0.

Jugert P., Eckstein K., Noack P. Differential effects of school experiences on active citizenship among German and Turkish-origin students // International journal of psychology. 2018. Vol. 53. Issue 6. P. 433-438. DOI: 10.1002/ijop.12409.

Кулиш В. В., Матвеева Н. А. Функционирование исторической памяти учащейся молодежи. Барнаул: АлтГПУ, 2014. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=27408889 (дата обращения: 05.02.2020).

Психологический словарь / под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Педагогика-Пресс, 1999. 440 с.

Петренко В. Ф., Митина О. В. Психосемантический анализ политического менталитета общества // Вестник СПбГУ. Сер. 16: Психология. Педагогика. 2015. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihosemanticheskiy-analiz-politicheskogo-mentaliteta-obschestva (дата обращения: 14.03.2019).

Costantini G., Pemgini M. A Framework for testing causality in personality research // European Journal of Personality. 2018. Vol. 32. Issue 3. P. 254-268. DOI: https://doi.org/10.1002/per.2150.

Кобзарь А. И. Прикладная математическая статистика. М.: Физматлит, 2006. 816 с.

Половикова О. Н., Фокина В. В. Использование евклидова и манхэттенского расстояний в качестве меры близости для решения задачи классификации // Известия АлтГУ. 2010. №1-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-evklidova-i-manhettenskogo-rasstoyaniy-v-kachestve-mery-blizosti-dlya-resheniya-zadachi-klassifikatsii (дата обращения: 14.03.2019).

Братченко С. Л. Диагностика личностно-развивающегося потенциала: метод. пособие для школьных психологов. Псков, 1997. 68 с.

Сычев О. А., Беспалов А. М., Прудникова М. М. Особенности моральных оснований у монгольских, немецких и российских подростков // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12, № 1. С. 85-96. DOI: 10.17759/chp.2016120109.

Тихомиров А. В. Метод дифференциации профессиональных выборов в практике профконсультирования. Екатеринбург: Персонал-profi, 2001. С. 41-46. Вып. 2. Ч. 1.

Published

2020-03-27

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология