PSYCHOLOGICAL WELLBEING OF GIFTED TEENAGERS FROM RURAL AREAS

Authors

  • O.G. Kholodkova Altai State Pedagogical Univetsity

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-1-65-68

Keywords:

gifted teenager, rural school, psychological wellbeing

Abstract

The article reveals the relevance of the study of psychological well-being of gifted adolescents from rural areas. The article provides the results of the study of self-perception, self-esteem, attitudes of adolescents to parents, school, and the surrounding, as well as to rules and guidelines. The necessity of creating a system of psychological and pedagogical support of gifted adolescents in educational institutions of rural areas is discussed.

Author Biography

O.G. Kholodkova, Altai State Pedagogical Univetsity

кандидат психологических наук, доцент, кафедра психологии

References

Федеральный проект «Успех каждого ребенка». URL: https://edu.gov.ru/national-project (дата обращения: 03.02.2020).

Рабочая концепция одаренности. М.: Магистр, 1998.

Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей. М.: Академия, 2002. 320 с.

Лейтес Н. С. Возрастная одаренность школьников. М.: Academia, 2001. 320 с.

Личко А. Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, В. Я. Романова. СПб: Речь, 2009. 256 с.

Выготский Л. С. Собр. соч.: в 6 т. М.: Педагогика, 2012. 485 с.

Обухова Л. Ф. Возрастная психология. М.: Юрайт, 2013. 460 с.

Published

2020-04-15

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология