POTENTIAL OF APPLICATION OF VIRTUAL ROBOTICS IN EDUCATION

Authors

  • M. V. Afonina Altai State Pedagogical Univetsity
  • O. V. Klevtsova Барнаульский кадетский корпус

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-2-7-11

Keywords:

robotics, platform, virtual environment, education, robots, Gazebo, MORSE, Simbad, V-REP, Webots, Lpz Robots

Abstract

Among the modern areas of improving the competencies of schoolchildren, ICT competencies in particular, robotics is one of the most promising and top-demanded among students. Educational robotics allows developing innovative ideas, partnerships, critical and analytical thinking. The possibilities of developing design and modeling skills are particularly relevant. This article discusses the most common robotic platforms designed for virtual creation and programming of robot simulators. It compares and analyzes the given platforms. The advantages and disadvantages, as well as the potential of their use in education are highlighted, their hardware component is evaluated, the scope of each most effective platform in the field of robotics is considered.

Author Biographies

M. V. Afonina, Altai State Pedagogical Univetsity

кандидат педагогических наук, доцент кафедры теоретических основ информатики

O. V. Klevtsova, Барнаульский кадетский корпус

учитель информатики

References

Тузикова И. В. Изучение робототехники - путь к инженерным специальностям // Школа и производство. 2013. № 5. С. 45-47.

Eguchi A. Educational robotics for promoting 21st century skills // Journal of Automation Mobile Robotics and Intelligent Systems. 2014. Т. 8, № 1. С. 5-11.

Eguchi A., Reyes J. Engage and motivate non-computer science major undergraduates using educational robotics // Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Las Vegas, 2008. С. 2572-2576.

Частиков А. А. Архитекторы компьютерного мира. СПб.: БХВ-Петербург, 2002. 384 с.

Носов Н. А. Образование и виртуальная реальность // Новый коллегиум. 2000. № 3. С. 40-43.

Литвинов Ю. В. TRIK Studio: среда обучения программированию с применением роботов // Материалы V Всероссийской конференции «Современное технологическое обучение: от компьютера к роботу»: сборник тезисов. СПб.: ЗАО «Полиграфическое предприятие № 3», 2015. С. 5-7.

Слива М. В. Современные платформы для преподавания робототехники // Культура, наука, образование: проблемы и перспективы: материалы IV Всероссийской научно-практической конференции (г. Нижневартовск, 12-13 февраля 2015 года) / отв. ред. А. В. Коричко. Нижневартовск: Изд-во Нижневарт. гос. ун-та, 2015. Ч. II. С. 516-518.

Published

2020-06-04

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования