DEVELOPMENT OF PSYCHOLOGICAL CULTURE OF STUDENTS - FUTURE TEACHERS-PSYCHOLOGISTS IN THE EDUCATIONAL SPACE OF THE UNIVERSITY

Authors

  • N. A. Rakhimzhanova Kazakh Humanitarian Law Innovative University
  • G. S. Tursungozhinova Shakarim State University
  • O. G. Kholodkova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-3-62-66

Keywords:

psychological culture, future teachers-psychologists, components of psychological culture, educational space of the University

Abstract

The article reveals the theoretical and practical aspects of the study of the psychological culture of the personality of students - future educational psychologists. A theoretical analysis of the available approaches to understanding the phenomenon of psychological culture contains the views of Russian, Kazakh and foreign authors. The article reveals the concept, structure and description of the components of this phenomenon. The authors present the results of an empirical study of the dynamics of the fourth-year students’ psychological culture on completing the elective course “Psychological Culture and Health” in the educational process and the psychological training program, which is a model of the psychological support system during after-class time.

Author Biographies

N. A. Rakhimzhanova, Kazakh Humanitarian Law Innovative University

докторант специальности «Педагогика и психология»

G. S. Tursungozhinova, Shakarim State University

кандидат психологических наук, и. о. ассоциированного профессора

O. G. Kholodkova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, директор института психологии и педагогики

References

Об образовании: Закон Республики Казахстан от 27 июля 2007 года № 319-III ЗРК. URL: http://base.spinform.ru/show_doc.fwx?rgn=18150 (дата обращения: 27.07.2020).

Хмель Н. Д., Иванова Н. Д. Организация самообразовательной работы студентов. Алма-Ата, 1971. 48 с.

Абеуова И. А., Дусманбетов Г. А., Махаманова М. Н., Шерьязданова Х. Т. Психологическая служба в вузе: методическое пособие. Алматы: Комплекс, 2004. 65 с.

Шерьязданова Х. Т. Психолог в детском саду: учебное пособие. Алматы: Рауан, 1997. 56 с

Мотков О. И. Психология самопознания личности: практ. пособие. М.: Треугольник, 1993. 215 с.

Бодалев A. A. Психология общения: избр. психол. тр. 2-е изд. М.: Моск. психолого-соц. ин-т; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2002. 256 с.

Демина Л. Д. О психологической культуре педагога-профессионала // Педагогическое образование в современном классическом ун-те России: сб. материалов летней пед. шк. Алтайского гос. университета / под ред. Ю. В. Сенько, Г. А. Спицкой. Барнаул, 2003. С. 34-65.

Колмогорова Л. С., Холодкова О. Г. Диагностика психологической культуры и психологического здоровья школьников: учебное пособие. Барнаул: АлтГПА, 2014. 343 с.

Festing L. A. Theory of Cognitive dissonance. Evanston, 1997. 111 p.

Herskovits M. Culture Anthropology. Man and Works. N. Y.: Knopf, 1955. 569 p., ill. 268.

Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Томск: Томский университет, 1997. 392 с.

Honigman J. J. Culture and Personality. N. Y.: Harper, 1954. 499 p.

Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Питер, 2003. 352 с.

Humanistic psychology. Conversations with Abraham Maslow, Gardner Murphy, Carl Rogers (de Willard B. Frick, Bristol (Ind.), Wyndham Hall Press, 1989. 186 p.

Рахимжанова Н. А., Турсунгожинова Г. С. Система психологического сопровождения, направленная на формирование психологической культуры будущих педагогов-психологов // Вестник КАЗНПУ им. Абая. Сер.: Психология. 2018. № 4 (57). С. 25-30.

Рахимжанова Н. А., Турсунгожинова Г. С. Формирование психологической культуры студентов в условиях обучения в вузе // Казахский национальный университет им. Аль-Фараби. 2018. № 3 (66). С. 71-83.

Published

2020-09-24

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология