EMOTIONAL INTELLIGENCE AS A PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITY OF GRADUATES OF A PEDAGOGICAL UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-3-67-71Keywords:
emotional intelligence, professionally significant qualities, level of emotional intelligence development, emotional intelligence components, educator’s efficiency, student ageAbstract
The article discusses the results of a study of emotional intelligence in students of a pedagogical university. The authors presented the views on the concept, the essence and the structure of the emotional intelligence regarding psychological science. Emotional intelligence is considered as one of the basic determinants of an efficient pedagogical activity.References
Гоулман Д. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта. М., 2012. 301 c.
Эмоциональный интеллект / Д. Гоулман; пер. с англ. А. П. Исаевой. М.: ACT: ACT МОСКВА; Владимир: ВКТ, 2009. 478 с.
Шадриков В. Д. Психология деятельности и способности человека. М.: Логос, 1996. 200 с.
Деревянко С. П. Роль эмоционального интеллекта в процессе социально-психологической адаптации студентов // Инновационные образовательные технологии. 2007. № 1. С. 92-95.
Люсин Д. В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн // Психологическая диагностика. 2006. № 4. С. 3-22.
Люсин Д. В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2009. С. 29-36.
Манойлова М. А. Развитие эмоционального интеллекта будущих педагогов. Псков: ПГПИ, 2004. 60 с.
Mayer J. D., Salovey P. Emotional Intelligence. N. Y., 2005. 298 p.
Зеер Э. Ф. Психология профессионального развития. М.: Академия, 2009. 240 с.