PECULIARITIES OF MOTIVATION OF HUMAN SELF-REALIZATION IN CREATIVITY OF STUDENTS OF ARTISTIC SPECIALTIES

Authors

  • E. P. Fedorova Moscow Pedagogical State University
  • T. Yu. Artyukhova Siberian Federal University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-3-72-76

Keywords:

creativity, motivation, deep motives, self-knowledge, self-development, self-realization, meaning, personal meaning, value of creativity, content analysis

Abstract

The article presents some results of the study of the motivation for self-realization in the work of students who receive artistic and pedagogical education and are engaged in creativity. It is argued that self-realization in creativity is polymotivated in nature. According to the study, self-realization in creativity is determined by the dominance of motivation with the meanings and values of creativity. Within the framework of the study, using the method of content analysis, six main motives of self-realization in creativity are identified. The predominance of deep internal motives of self-realization in creativity was revealed, among which: “creativity as the meaning of life and value”, “creativity as self-knowledge”, “creativity as understanding of oneself”, “creativity as a choice of life path, self-determination”, “self-development in creativity”.

Author Biographies

E. P. Fedorova, Moscow Pedagogical State University

кандидат психологических наук, доцент, доцент кафедры психологической антропологии

T. Yu. Artyukhova, Siberian Federal University

кандидат психологических наук, доцент, доцент кафедры психологии развития и консультирования

References

Барышева Т. А., Гогоберидзе А. Г., Савинова Л. Ю. Психология креативности и педагогика творчества в подготовке магистра // ALMA MATER (Вестник высшей школы). 2020. № 2. С. 49-54.

Попова М. С. Проектная деятельность как средство развития творческой активности студентов вуза // Психолого-педагогический журнал «Гаудеамус». 2017. № 3. С. 101-103.

Варламова Е. П., Степанов С. Ю. Психология творческой уникальности человека. М.: Институт психологии РАН, 2002. 256 с.

Выготский Л. С. Конкретная психология человека // Психология развития человека. М.: Смысл: Эксмо, 2005. 1136 с.

Пономарев Я. А. Исследование творческого потенциала человека // Вопросы психологии. 1991. Т. 12, № 1. С. 3-12.

Пономарев Я. А. Психология творчества. М., 1976. 302 с.

Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей: монография. Самара: Изд. дом «Федоров», 2009. 416 с.

Клочко В. Е., Галажинский Э. В. Самореализация личности: системный взгляд. Томск: Изд-во ТГУ, 1999. 154 с.

Богоявленская Д. Б. «Субъект деятельности» в проблематике творчества // Вопросы психологии. 1999. № 2. С. 35-41.

Маслоу А. Психология бытия. М.: Ваклер, 1997. 304 с.

Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М.: Смысл, 2007. 512 с.

Клочко В. Е. Смысловая обусловленность креативного акта: системно-антропологический контекст // Сибирский психологический журнал. 2014. Вып. 53. С. 6-20.

Логинова И. О. Концептуальные основания теории жизненного самоосуществления человека: продолжение идей системной антропологической психологии // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2017. № 2 (31). С. 73-77.

Артемьева О. А. Качественные и количественные методы исследования в психологии. Иркутск: Изд-во ИГУ, 2012. 143 с.

Published

2020-09-24

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология