STUDYING OF THE INFLUENCE OF CORONAVIRUS PANDEMIC ON THE DEVELOPMENT OF DISTANCE INCLUSIVE EDUCATION

Authors

  • E. V. Mikhalchi The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-1-18-27

Keywords:

distance education, inclusive education, persons with health disorders, coronavirus pandemic, self-isolation

Abstract

The article considers the impact of the coronavirus pandemic on the development of distance inclusive education. To study this impact and the socio-economic restrictions resulting from it, there was conducted the study of the response of mental reactions and attitudes to distance education among people with health disorders of different nosological groups and from a conditionally healthy group. Analysis of the research results showed that many respondents had deterioration in mental health and physical condition during the period of self-isolation, and they experienced emotional problems due to the impossibility to busy themselves with familiar activities and because of the restrictions in communication.

Author Biography

E. V. Mikhalchi, The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

старший преподаватель института бизнеса и делового администрирования

References

Билич Г.Л. Большой толковый медицинский словарь (Oxford) = Concise medical dictionary / Под ред. Г. Л. Билича. М.: Вече, АСТ, 2001. 515 с.

Всемирная организация здравоохранения. Что такое пандемия? // URL: https://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pandemic/ru/ (дата обращения: 01.06.2020 г.)

Толстых В.В. Роль и влияние социального фактора на национальную безопасность российской федерации в современном полицентричном мире. // Academy: Социологические науки. 2020. С. 92-97

Башкатова А.В. Коронавирус толкает Россию в новую демографическую яму. // https://www.yandex.ru/turbo?text=http%3A%2F%2Fwww.ng.ru%2Feconomics%2F2020-04-0%2F1_7848_demography.html. (дата обращения: 01.06.2020 г.)

The COVID-19 pandemic: shocks to education and policy responses. / World Bank. Washington, DC 2020. // https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33696

Баландина И.В., Попова Е.И. Дистанционное обучение: правовые аспекты. // Вопросы педагогики. 2020. №5. С. 51-54

Рахматов Д.Р. Пандемия как стимул для развития нового этапа цифровой трансформации // XX International scientific conference. 2020. С. 107-109

Социальные последствия пандемии COVID-19 и инклюзивность. Дайджест Департамента международного и регионального сотрудничества. 2020. // http://www.ach.gov.ru/upload/pdf/Covid-19-inclusion.pdf (дата обращения: 02.06.2020 г.)

Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» (№ 273‑ФЗ от 29 декабря 2012 г.)

Palicosta P., Blandford S. Inclusion in school: a policy, ideology or lived experience? Similar findings in diverse school cultures //Support for Learning. 2010. V. 25 no. 4. 218 p.

Михальчи Е.В. Инклюзивное образованию. М.: ЮРАЙТ, 2019 279 с.

Агеенко Ж.В. Дистанционные образовательные технологии в инклюзивном образовании. // Вестник Института образования человека. 2019. № 9. С. 1-8

Левченко И.Ю., Евтушенко И.В., Никольская И.А. Дистанционное образование: педагогу о школьниках с ограниченными возможностями здоровья. М.: Национальный книжный центр, 2013. 325 с.

Published

2021-03-23

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования