RESILIENCE AND LIFE-MEANING ORIENTATIONS IN STUDENT AGE (ON THE EXAMPLE OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN AND THE RUSSIAN FEDERATION)

Authors

  • O. B. Darvish Altai State Pedagogical University
  • I. Sh. Fazylbekov Shakarim State University of Semei

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-1-53-57

Keywords:

resilience, life-meaning orientations, student age, level of expression of resilience indicators, formation of resilient behavior

Abstract

The article deals with the problem of resilience and life-meaning orientations in students on the example of Kazakhstan and Russia. The data of the study are presented. It is shown that the overall positive indicator of resilience and its components prevail in the sample of students in Russian.

Author Biographies

O. B. Darvish, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент

I. Sh. Fazylbekov, Shakarim State University of Semei

старший преподаватель учебной кафедры педагогики гуманитарного факультета

References

Maddi S. R. Hardiness: an operationalization of existential courage // JHP. 2004. Vol. 44, № 3. P. 279-298.

Богомаз С. А., Баланев Д. Ю. Жизнестойкость как компонент инновационного потенциала человека // СПЖ. 2009. № 32. C. 23-28.

Дарвиш О. Б. Жас ерекшелк психологиясы. Павлодар: Кереку, 2018. 77 б.

Дарвиш О. Б. Возрастная психология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / под ред. В. Е. Клочко. М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. 264 с.

Леонтьев Д. А., Рассказова Е. И. Тест жизнестойкости. М.: Смысл, 2006. 63 с.

Фазылбеков И. Ш. Взаимосвязь жизнестойкости и смысложизненных ориентаций в юношеском возрасте // Международный научно-методический, педагогический журнал «Еуразия бiлiмi. Eurasian education. Евразийское образование». 2020. № 6. С. 10-15.

Published

2021-03-23

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология