RESILIENCE AND LIFE-MEANING ORIENTATIONS IN STUDENT AGE (ON THE EXAMPLE OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN AND THE RUSSIAN FEDERATION)
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-1-53-57Keywords:
resilience, life-meaning orientations, student age, level of expression of resilience indicators, formation of resilient behaviorAbstract
The article deals with the problem of resilience and life-meaning orientations in students on the example of Kazakhstan and Russia. The data of the study are presented. It is shown that the overall positive indicator of resilience and its components prevail in the sample of students in Russian.References
Maddi S. R. Hardiness: an operationalization of existential courage // JHP. 2004. Vol. 44, № 3. P. 279-298.
Богомаз С. А., Баланев Д. Ю. Жизнестойкость как компонент инновационного потенциала человека // СПЖ. 2009. № 32. C. 23-28.
Дарвиш О. Б. Жас ерекшелк психологиясы. Павлодар: Кереку, 2018. 77 б.
Дарвиш О. Б. Возрастная психология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / под ред. В. Е. Клочко. М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. 264 с.
Леонтьев Д. А., Рассказова Е. И. Тест жизнестойкости. М.: Смысл, 2006. 63 с.
Фазылбеков И. Ш. Взаимосвязь жизнестойкости и смысложизненных ориентаций в юношеском возрасте // Международный научно-методический, педагогический журнал «Еуразия бiлiмi. Eurasian education. Евразийское образование». 2020. № 6. С. 10-15.