OPPORTUNITIES FOR TEACHING THE DISCIPLINE «BIOMEDICAL ETHICS» IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL AND MORAL QUALITIES FOR MEDICAL STUDENTS

Authors

  • P. G. Vorontsov Altai State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-2-29-34

Keywords:

professional and moral qualities of medical students, bioethics, biomedical ethics, theory and teaching methods

Abstract

The article reveals a brief history of bioethics and the relevance of the subject of biomedical ethics in a medical university for the formation of professional and moral qualities of a future doctor. The main content of this discipline in domestic and foreign education is revealed. Topical issues of the theory and methodology of teaching bioethics in a medical university are described, including the ones based on the author’s pedagogical experience. The main problems in teaching biomedical ethics at the beginning of the XXI century are noted.

Author Biography

P. G. Vorontsov, Altai State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation

кандидат философских наук, доцент, зав. кафедрой физической культуры и здорового образа жизни

References

Поттер В. Р. Биоэтика - мост в будущее. М.: Едиториал УРСС, 2010. 370 с.

Potter V. R. Bioethics the Science of Survival // Perspectives in Biology and Medicine. 1970. Vol. 14, № 1. P. 120-153.

Potter V. R. Global Bioethics // Michigan State University Press. 1988. P. 71-90.

Helleger A. // Philosophical Medacal Ethics: Its Nature and Significance. Dordrecht, 1977. P. 234-288.

Hellegers A. Conceptual Foundations bor the Ethics of Medical Care In: Ethics and Health Policy. Gembridge: Ballinger publ. со., 1981. P. 23.

Солодков А. П. Проблемы биоэтики в системе медицинского образования / А. П. Солодков, С. С. Лазуко, С. П. Кулик, Н. Ю. Коневалова // Вестник ВГМУ. 2009. Т. 8, № 1. С. 105-112.

Безумный врач-психиатр. URL: https://qbik.club/post_242.html (дата обращения: 11.05.2021).

Ляуш И. В., Силуянова И. В. Роль преподавания биомедицинской этики в формировании отношения студентов к ключевым проблемам биоэтики // Вестник Чувашского университета. 2006. № 5. С. 239-242.

Апресян Р. Г., Шамов И. А. Проблемы преподавания биоэтики (материалы совещания ЮНЕСКО) // Бюллетень сибирской медицины. 2006. № 5. С. 137-141.

Силуянова И. В. Образование: традиционные моральные ценности или новый диапазон прав? (на примере высшей медицинской школы) // Культурное наследие России. 2019. № 2. С. 31-35.

Силуянова И. В. Биомедицинская этика: учебник и практикум для вузов. М.: Юрайт, 2018. 312 с.

Кэмпбелл А., Джиллетт Г., Джонс Г. Медицинская этика: учеб. пособие. М.: ГЭОТАР-МЕД, 2004. 400 с.

Хубиева Л. М. Основные методы преподавания биологии в современной системе образования Российской Федерации // Образование и право. 2019. № 11. С. 191-193.

Гох А. Ф., Костылева С. В. Интерактивные методы обучения студентов основам биоэтики // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2017. № 2 (40). С. 236-239.

Published

2021-06-10

Issue

Section

Педагогические науки: Теория и методика профессионального образования