PERSONAL DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN THE PROCESS OF RESEARCH: A CULTURAL AND HISTORICAL APPROACH

Authors

  • G. L. Parfenova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-2-65-70

Keywords:

personality, development, cultural and historical approach, research activity, research abilities

Abstract

The article considers a number of positions in cultural and historical approach of L. S. Vygotsky, explaining internal mechanisms of the influence of research activities on the development of higher mental functions and personal qualities of a child. The article shows the importance of research activities in the development of children’s subjective position, the harmonization of their relations with adults.

Author Biography

G. L. Parfenova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, кафедра психологии

References

Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: учебник. М.: Академия, 2004. 452 с.

Митина Г. В. Феноменология личностного развития младшего школьника как основа психолого-педагогического сопровождения // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2010. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomenologiya-lichnostnogo-razvitiya-mladshego-shkolnika-kak-osnova-psihologo-pedagogicheskogo-soprovozhdeniya (дата обращения: 28.04.2021).

Marginson S., Anh Dang T. K. Vygotsky’s sociocultural theory in the context of globalization // Asia Pacific Journal of Education. 2016. № 37 (1). URL: https://www.researchgate.net/publication/308084838_Vygotsky’s_sociocultural_theory_in_the_context_of_globalization (дата обращения: 28.04.2021).

Wells G. The complementary contributions of Halliday and Vygotsky to a “language-based theory of learning” // Linguistics and Education. 1994. Vol. 6, Issue 1. P. 41-90. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0898589894900213 (дата обращения: 28.04.2021).

Wertsch J. V. Vygotsky and the Social Formation of Mind. James V. Wertsch. URL: https://www.researchgate.net/publication/264648151 (дата обращения: 28.04.2021).

Zavershneva E., van der Veer R. Vygotsky and the Cultural-Historical Approach to Human Development. URL: https://oxfordre.com/psychology/view/10.1093/acrefore/9780190236557.001.0001/acrefore-9780190236557-e-522 (дата обращения: 28.04.2021).

Обухов А. С. Развитие исследовательской деятельности учащихся. М.: Национальный книжный центр, 2015. 280 с.

Подъяков А. Н. Исследовательское поведение. Стратегии познания, противодействие, конфликт. М.: Национальное образование, 2016. 301 с.

Савенков А. И. Психологические основы исследовательского подхода к обучению. М.: Ось-89, 2006. 480 с.

Кравцова Е. Е. Неклассическая психология Л. С. Выготского // Национальный психологический журнал. 2012. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/neklassicheskaya-psihologiya-l-s-vygotskogo (дата обращения: 28.04.2021).

Кравцов Г. Г. Культурно-исторический подход в психологии: категория развития // Вестник РГГУ. Сер.: Психология. Педагогика. Образование. 2009. № 7. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kulturno-istoricheskiy-podhod-v-psihologii-kategoriya-razvitiya-1 (дата обращения: 28.04.2021).

Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. / под ред. А. М. Матюшкина. М.: Педагогика, 1983. Т. 3. 368 с.

Большунова Н. Я., Устинова О. А. Детский конфликт: причины, последствия и возможности разрешения в контексте детской субкультуры // Сибирский педагогический журнал. 2017. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/detskiy-konflikt-prichiny-posledstviya-i-vozmozhnosti-razresheniya-v-kontekste-detskoy-subkultury/viewer (дата обращения: 28.04.2021).

Большунова Н. Я., Устинова О. А. «Вопросчивость» и «ответчивость» как внутренняя работа развития образа Я // Челпановские чтения - 2016: Диалог научных школ Психологического института: Л. С. Выготский, Б. М. Теплов, Г. И. Челпанов: сборник науч. материалов всероссийской научно-практической конференции. Москва, 15 ноября 2016. Вып. 8. М.; СПб.: Нестор-История, 2016. С. 341-354.

Большунова Н. Я. Развитие характера в детском и юношеском возрасте // Вестник БГУ. Образование. Личность. Общество. 2012. № 5. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-haraktera-v-detskom-i-yunosheskom-vozraste (дата обращения: 28.04.2021).

Published

2021-06-10

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология