CONFLICTS IN THE PROCESS OF ADAPTATION AMONG FRESHMEN IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • M.S. Baynova Synergy University
  • Ju.O. Sulyagina Russian State Social University
  • M.G. Rudakovskaya Russian State Social University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-4-51-57

Keywords:

students, adaptation in education, conflict in education, higher education, conflict prevention

Abstract

The purpose of the study is to identify the level of conflict during the adaptation period and to determine possible factors of increased conflict among first-year undergraduate students. For two years, the authors conducted a survey in Moscow universities. Adaptation for students is related to an increase in anxiety, changes in responsibility for their actions. With the online start of the first year freshmen studied in their familiar environment, thus the adaptation process smoothed out, the conflict level decreased. The relevance of conflict prevention during the adaptation period becomes important when introducing a change in specialty after the second year and working out individual learning paths.

Author Biographies

M.S. Baynova, Synergy University

кандидат социологических наук, доцент, зав. кафедрой государственного и муниципального управления

Ju.O. Sulyagina, Russian State Social University

кандидат социологических наук, доцент

M.G. Rudakovskaya, Russian State Social University

магистр конфликтологии

References

Голынчик Е. О., Батхина А. А. Стратегии поведения в межличностном конфликте у студентов: кросс-культурное сравнение // Психологические исследования. 2017. Т. 10, № 53. С. 12.

Судакова Т. Г., Полатиди К. О. Конфликты в студенческом коллективе вуза // Актуальные вопросы общественных наук: социология, политология, философия, история. 2015. № 44-45. С. 45-50.

Стегний В. Н., Пучков А. А. Конфликтность как характеристика качества управления образовательным процессом // Высшее образование в России. 2012. № 5. С. 122-126.

Игнатова Е. С. Проблема выявления факторов возникновения конфликтов между преподавателями и студентами // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2011. № 3. С. 271-281.

Студент как субъект конфликтов в сфере высшего образования: коллективная монография / И. С. Миллер, А. С. Константинова, Д. С. Чекменев, И. А. Чумак. Ставрополь: Ставролит, 2014. - 232 с.

Чернышова В. Н. Этнопсихологические аспекты превенции межэтнических конфликтов в образовательной межэтнической среде // Вестник Российского нового университета. Сер.: Человек в современном мире. 2014. № 1. С. 41-44.

Добряк С. Ю. Динамика психологической адаптации курсантов на первом и втором году обучения в военном вузе: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2004. 202 с.

Шолохова Г. П., Чикова И. В. Адаптация первокурсников к условиям обучения в вузе и ее психолого-педагогические особенности // Вестник Оренбургского государственного университета. 2014. № 3 (164). С. 103-107.

Щербаков С. В., Лев Я. Б., Ожогова Е. Г. Сопровождение адаптации студентов первого курса к обучению в вузе // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2018. № 3 (20). С. 167-170.

Миллер И. С. Студент как субъект конфликта: некоторые прикладные следствия анализа картины студенческой саморефлексии // Общество: социология, психология, педагогика. 2015. № 1. С. 23-28.

Игнатова Е. С. Проблема выявления факторов возникновения конфликтов между преподавателями и студентами // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2011. № 3. С. 271-281.

Москвичева Н. Л. Психолого-педагогические аспекты конфликтов в образовательной среде вуза // Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. 2009. Т. 11, № 1. С. 36-39.

Молокова О. А. Психологическая диагностика адаптации студентов к обучению в вузе // Образование и наука. 2014. № 10 (129). С. 146-156.

Федотова Д. А., Шичанина Е. А. Актуальные проблемы современного студенчества // 77-я студенческая межрегиональная научно-практическая конференция «Молодые ученые - здравоохранению». 2016. Т. 6, № 5. URL: https://medconfer.com/node/6961 (дата обращения: 18.10.2021).

Correlation between the choice of university and admission standards / E. E. Jukova, L. V. Vasyutkina, I. N. Chernykh, A. A. Vasyutkina // Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems. 2020. Vol. 12, № S3. P. 1238-1244. DOI 10.5373/JARDCS/V12SP3/20201372.

Титкова Л. С. Внутригрупповая конфликтность студентов современных российских вузов и факторы, влияющие на нее (по материалам социологического исследования вузов Приморского края): автореф. … канд. социол. наук. Владивосток, 2004.

Tarazona M., Rosenbusch C. Refining measurements of social and academic integration: lessons from a German University of Applied Sciences // Tertiary education and management. 2019. Vol. 25, № 3. P. 239-253. DOI 10.1007/s11233-019-09025-0.

Melendez M. C. The Influence of Residential Status on the Adjustment to College at Four Urban Universities // Journal of college student retention - research theory & practice. 2019. Vol. 20, № 4. P. 437-454. DOI 10.1177/1521025116678853.

Academic Expectations Questionnaire: A Proposal for a Short Version / J. R. Casanova L.S. Almeida, F. Peixoto, R. B. Ribeiro, J. Maroco // Sage open. 2019. Vol. 9, № 1, number of article 2158244018824496. DOI 10.1177/2158244018824496.

Attachment as a predictor of university adjustment among freshmen: evidence from a Malaysian public university / W. Wider, M. Mustapha, M. Halik, F. Bahari // Malaysian journal of learning and instruction. 2017. Vol. 14, № 1. Р. 111-144.

Rubin M. Social Class Differences in Social Integration among Students in Higher Education: A Meta-Analysis and Recommendations for Future Research // Journal of diversity in higher education. 2012. Vol. 5, № 1. Р. 22-38. DOI 10.1037/a0026162.

Cheng Y. C., Cheung A. C. K., Ng S. W. Internationalization of Higher Education: The Case of Hong Kong. Dordrecht. Springer, 2016. 210 p. DOI 10.1007/978-981-287-667-6.

Extracurricular work in modern vocational education under the programs of development, socialization and students’ health preservation / M. S. Baynova, E. A. Vetrova, E. E. Kabanova, P. V. Palehova, A. V. Petrov // Perspektivy nauki i obrazovania - Perspectives of Science and Education. 2019. Vol. 41 (5). P. 86-97. DOI 10.32744/pse.2019.5.7.

Rudakovskaya M. G., Sulyagina J. O. “What are the reasons for the joy and complaint of a first-year student?”: analysis of students’ answers to open questions of the questionnaire // Contemporary Problems of Social Work. 2019. № 5 (4). P. 109-119. URL: https://doi.org/10.17922/2412-5466-2019-5-4-109-118 (дата обращения: 18.10.2021).

Глухова А. В., Красова Е. Ю. Конфликты в студенческой среде: проблемы диагностики и урегулирования // Вестник ВГУ. Сер.: Гуманитарные науки. 2003. № 1. С. 48-65.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология