IMPLEMENTATION OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF DISTANCE LEARNING IN TEACHING THE DISCIPLINE “PHYSICAL CULTURE AND SPORTS” IN CONDITIONS OF SELF-ISOLATION

Authors

  • L.V. Baykalova Altai State Pedagogical University
  • L.G. Shebalina Altai State Medical University
  • L.G. Serebryakova Polzunov Altai State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-3-21-26

Keywords:

discipline “Physical Culture and Sports” in the university, technologies of distance learning, self-isolation in training, innovative pedagogical approaches

Abstract

The article examines the problems of ensuring the discipline “Physical Culture and Sports” in the context of the transition to a distance learning format at the university. The results of the survey of students on the effectiveness of distance technologies in the process of physical education, which involves a shift in emphasis to independent and individual work, are analyzed. A mechanism for organizing the educational process at the university in the discipline “Physical Culture and Sports” using online platforms is proposed, its important points allowing to intensify the motor and cognitive activity of students are highlighted.

Author Biographies

L.V. Baykalova, Altai State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент кафедры спортивных игр

L.G. Shebalina, Altai State Medical University

доцент кафедры физической культуры и здорового образа жизни

L.G. Serebryakova, Polzunov Altai State Technical University

доцент кафедры истории государства и права

References

Об организации образовательной деятельности в организациях, реализующих образовательные программы высшего образования и соответствующие дополнительные профессиональные программы, в условиях предупреждения распространения новой коронавирусной инфекции на территории Российской Федерации: Приказ Министерства науки и высшего образования Российской Федерации от 14 марта 2020 г. № 397. URL: https://minobrnauki.gov.ru/documents/?ELEMENT_ID=18515 (дата обращения: 05.07.2021).

Прохорова П. В., Карелина Н. Н., Успенская И. М. Значение физической культуры студента в период самоизоляции. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=42789141 (дата обращения: 05.07.2021).

О рекомендациях ВОЗ как оставаться физически активным во время карантина или самоизоляции в связи с COVID-19. URL: https://www.rospotrebnadzor.ru/about/info/news/news_details.php?ELEMENT_ID=14117 (дата обращения: 05.07.2021).

Owsten R. D. Research News and Comment: The World Wide Web: a Technology to Enhance Teaching and Learning? // Education Researcher. 1997. Т. 26, № 2. P. 27-33.

Головин О. В. Альтернативная модель организации уроков физической культуры на основе системного подхода // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2005. № 6. C. 10-15.

Бордовский П. Г. Создание дистанционного обучения в образовательном учреждении сферы физической культуры и спорта // Физическая культура: воспитание образование, тренировка. 2018. № 1. С. 61-63.

Иванова Н. Ю. Дистанционная технология обучения по курсу «Базовые виды физкультурно-спортивной деятельности» (на примере лыжного спорта) // Теория и практика физической культуры. 2007. № 12. C. 26-29.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Педагогические науки: Теория и методика профессионального образования