ARCHITECTONICS OF TRADITIONAL AND DISTANT EDUCATIONAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-3-27-32Keywords:
architectonics of educational process, pedagogical communication, distant learning process, fractality of educational activities, mediated computer communication, didactic communicative impact of the teacher on the studentAbstract
The concept of “architectonics of the educational process” should be one of the key concepts when the traditional and distant educational processes are compared. This is the main systemic view of the educational process to be discussed in this article. The research shows that the differences between the traditional educational process and the distance one can be analyzed, in particular, from the standpoint of such a phenomenon as a “didactic communicative impact” of the teacher on the trainees.References
Веряева Ю. А. Коммуникативная архитектоника урока: автореф. дис. … канд. пед. наук. Барнаул, 2008. 22 с.
Веряева Ю. А., Оглезина Т. А. Конструктивистский подход к архитектонике учебного занятия // Мир науки, культуры и образования. 2010. № 6 (25). С. 108-111.
Алябышева Ю. А., Веряев А. А. Иерархия в архитектонике учебного занятия и проблемы его организации // Мир науки, культуры, образования. 2012. № 1 (32). С. 156-158.
Таланчук Н. М. Архитектоника воспитательного процесса: Современная концепция и теория воспитания: в 2 ч. Казань: АПН СССР, 1990. Ч. 1. 111 с.
Корчагин В. Н. Генезис системно-синергетической педагогики: теория воспитания и обучения. Казань: Изд-во Казанского ун-та, 2003. 244 с.
Корчагин В. Н. Человековедческая архитектоника учебного процесса в профессиональной школе // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2016. № 1. С. 29-33.
Кушнир А. М. Методический плюрализм // Школьные технологии. 2004. № 4. С. 3-11.
Кириллова Г. Д. Теория и практика урока в условиях развивающего обучения: учеб. пособие для студентов педагогических институтов. М.: Просвещение, 1980.
The Definitive Reference for Training & Development / еditor E. Biech. Alexandria: ASTD, 2014. 984 p.
Санитарно-эпидемиологические требования к организациям воспитания и обучения, отдыха и оздоровления детей и молодежи: Постановление главного санитарного врача Российской Федерации СП 2.4.3648-20. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012210122 (дата обращения: 07.07.2021).
Ромашина С. Я. Дидактическое коммуникативное воздействие учителя на класс: структурно-функциональный подход: дис. ... д-ра пед. наук. Барнаул, 2001. 451 с.