ARCHITECTONICS OF TRADITIONAL AND DISTANT EDUCATIONAL PROCESS

Authors

  • A.A. Veryaev Altai State Pedagogical University
  • R.A. Sambetova South Kazakhstan State University named after M. Auezov

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-3-27-32

Keywords:

architectonics of educational process, pedagogical communication, distant learning process, fractality of educational activities, mediated computer communication, didactic communicative impact of the teacher on the student

Abstract

The concept of “architectonics of the educational process” should be one of the key concepts when the traditional and distant educational processes are compared. This is the main systemic view of the educational process to be discussed in this article. The research shows that the differences between the traditional educational process and the distance one can be analyzed, in particular, from the standpoint of such a phenomenon as a “didactic communicative impact” of the teacher on the trainees.

Author Biographies

A.A. Veryaev, Altai State Pedagogical University

доктор педагогических наук, профессор, кафедра информационных технологий

R.A. Sambetova, South Kazakhstan State University named after M. Auezov

докторант

References

Веряева Ю. А. Коммуникативная архитектоника урока: автореф. дис. … канд. пед. наук. Барнаул, 2008. 22 с.

Веряева Ю. А., Оглезина Т. А. Конструктивистский подход к архитектонике учебного занятия // Мир науки, культуры и образования. 2010. № 6 (25). С. 108-111.

Алябышева Ю. А., Веряев А. А. Иерархия в архитектонике учебного занятия и проблемы его организации // Мир науки, культуры, образования. 2012. № 1 (32). С. 156-158.

Таланчук Н. М. Архитектоника воспитательного процесса: Современная концепция и теория воспитания: в 2 ч. Казань: АПН СССР, 1990. Ч. 1. 111 с.

Корчагин В. Н. Генезис системно-синергетической педагогики: теория воспитания и обучения. Казань: Изд-во Казанского ун-та, 2003. 244 с.

Корчагин В. Н. Человековедческая архитектоника учебного процесса в профессиональной школе // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2016. № 1. С. 29-33.

Кушнир А. М. Методический плюрализм // Школьные технологии. 2004. № 4. С. 3-11.

Кириллова Г. Д. Теория и практика урока в условиях развивающего обучения: учеб. пособие для студентов педагогических институтов. М.: Просвещение, 1980.

The Definitive Reference for Training & Development / еditor E. Biech. Alexandria: ASTD, 2014. 984 p.

Санитарно-эпидемиологические требования к организациям воспитания и обучения, отдыха и оздоровления детей и молодежи: Постановление главного санитарного врача Российской Федерации СП 2.4.3648-20. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012210122 (дата обращения: 07.07.2021).

Ромашина С. Я. Дидактическое коммуникативное воздействие учителя на класс: структурно-функциональный подход: дис. ... д-ра пед. наук. Барнаул, 2001. 451 с.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Педагогические науки: Теория и методика профессионального образования