LINGUISTIC MILITARY-PROFESSIONAL GAME AS COGNITIVE TECHNOLOGYFOR TEACHING PROSPECTIVE MILITARY ENGINEERS A FOREIGN LANGUAGE

Authors

  • T.P. Glukhova Military Engineering Institute of the Military Logistics Academy

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-3-33-39

Keywords:

linguistic military-professional game, cognitive pedagogy, cognitive technology, military engineering education, foreign language teaching

Abstract

The linguistic military-professional game represents pedagogical cognitive technology of teaching cadets a foreign language, thus uniting scientific knowledge of cognitive pedagogy, linguistics and psychology. On the basis of the interdisciplinary approach, various typical situations of military discourse have been developed and integrated into the educational process of a game, which made it possible to incorporate the formation of foreign-language professionally-oriented communicative competence and the development of cognitive abilities of future military engineers into a holistic educational activity.

Author Biography

T.P. Glukhova, Military Engineering Institute of the Military Logistics Academy

кандидат педагогических наук, доцент, кафедра иностранных языков

References

Коробова О. В. Когнитивные технологии в современном образовании (исследовательский и репродуктивный методы обучения) // Образование, инновации, исследования как ресурс развития сообщества: сборник материалов международной научно-практической конференции. Чебоксары, 2017. С. 62.

Webster F. Theories of the Information Society. Oxford: Routledge, 1995. 303 p.

Юдина М. А. Индустрия 4.0: Перспективы и вызовы для общества // Государственное управление. Электронный вестник. 2017. № 60. С. 197.

Когнитивное моделирование в системе высшего образования в условиях цифровизации / Р. Х. Гильмеева, А. Р. Камалеева, Е. Ю. Левина и др.; под ред. В. Ш. Масленниковой. Казань: ИППСП, 2019. 156 c.

Сергеев С. Ф. Когнитивная педагогика: особенности научения и образования взрослых // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Сер.: Педагогика. Психология. Философия. 2016. № 3 (03). С. 30-35.

Сергеев С. Ф. Образовательные среды в постнеклассических представлениях когнитивной педагогики // Открытое образование. 2012. № 1 (90). С. 95.

Коротаева Е. В., Андрюнина А. С. Когнитивная педагогика второй половины ХХ века: ретроспективный анализ // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 4. С. 74.

Глухова Т. П. Технология международной социальной коммуникации в образовании как научное понятие педагогического знания // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им В. П. Астафьева. 2012. № 4 (22). С. 85-90.

Селевко Г. К. Социально-воспитательные технологии. М.: НИИ школьных технологий, 2005. 176 с.

Сальникова Т. П. Педагогические технологии: учеб. пособие. М.: ТЦ Сфера, 2010. С. 7.

Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2 т. М.: Народное образование, 2005. Т. 1. С. 556.

Военная педагогика: учебник для вузов / под ред. О. Ю. Ефремова. СПб.: Питер, 2020. С. 223-224.

Глухова Т. П. Коммуникативные практики международной социальной коммуникации в высшем образовании // Известия Волгоградского педагогического университета. Сер.: Педагогические науки. 2012. № 7 (71). С. 91-94.

Россия проведет наиболее крупные учения 2020 года в июле-сентябре. URL: https://www.militarynews.ru/story.asp?rid=0&nid=533996&lang=RU (дата обращения: 07.07.2021).

Russian Engineer Troops. URL: https://www.wikiwand.com/en/Russian_Engineer_Troops (дата обращения: 07.07.2021).

Obstacle Course. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Obstacle_course (дата обращения: 07.07.2021).

Published

2021-10-01

Issue

Section

Педагогические науки: Теория и методика профессионального образования