APPROACHES TO THE CONSTRUCTION OF A Blended LEARNING MODELOF METHODS OF TEACHING PHYSICS

Authors

  • A.A. Shapovalov Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-4-37-42

Keywords:

blended learning, methods of teaching physics, design, learning models, digital educational resources, structure and content of education, educational physical experiment

Abstract

Based on the generalization of the previously made reviews of the concept of blended learning technology, its essential features are identified and clarified. The models of blended learning are proposed: idealized, non-digital, implemented in an online format, and real, focused on given conditions and a given time. The author describes the experience of selecting and accumulating traditional and digital didactic materials for the subsequent construction of the proposed models. The conclusion is made about the priorities of using such models in the course of methods of teaching physics.

Author Biography

A.A. Shapovalov, Altai State Pedagogical University

доктор педагогических наук, профессор, кафедра физики и методики обучения физике

References

Азиатцева Т. В. Обзор существующих за рубежом курсов, созданных с применением технологии смешанного обучения // Преподаватель XXI век. М., 2016. № 2. С. 177-183.

Андреева А. И., Гозалова М. Р., Лосева Е. С. Возможности Blended learning в системе российского высшего образования // European social science journal. М., 2016. № 3. С. 210-215.

Долгова Т. В. Смешанное обучение - инновация XXI века // Интерактивное образование. 2017. № 3. С. 2-8.

Bonk C. J., Graham C. R., Moore M. G. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. Pfeiffer, 2006. 624 p.

Панич Н. В., Рубцов Г. И. Смешанное обучение: анализ трактовок понятия // Отечественная и зарубежная педагогика. М., 2016. № 5 (32). С. 102-108.

Ломоносова Н. В. Система смешанного обучения в условиях информатизации высшего образования: автореф. дис.… канд. пед. наук. М., 2018. 24 с.

Тесты по теории и методике обучения физике / Л. Е. Андреева, А. Н. Крутский, П. В. Скулов и др. Барнаул: АлтГПА, 2012. 195 с.

Шаповалов А. А. Педагогические цели и пути их достижения. Барнаул: БГПУ, 2004. 79 с.

Шаповалов А. А. Система демонстрационных опытов по элементарному курсу физики (электромагнитная индукция, колебания и волны). Барнаул: БГПУ, 1996. 128 с.

Шаповалов А. А. Избранные главы физики для учителей. Барнаул: АлтГПУ, 2018. 157 с.

Андреева Л. Е., Шаповалов А. А. Конструирование учебных текстов естественно-научного содержания. Барнаул: БГПУ, 2004. 219 с.

Шаповалов А. А. Педагогическое конструирование логических конспектов по физике. Барнаул: АлтГПУ, 2018. 109 с.

Шаповалов А. А., Андреева Л. Е. Педагогическое конструирование системы демонстрационного физического эксперимента. Барнаул: АлтГПА, 2011. 200 с.

Таныгин С. В. Сложная физика на простом самодельном оборудовании. Барнаул: БГПУ, 2006. 103 с.

Шаповалов А. А., Таныгин С. В. Педагогическое конструирование системы лабораторного физического эксперимента. Барнаул: АлтГПА, 2011. 165 с.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Педагогические науки: Теория и методика профессионального образования