THE SPECIFICS OF NARODNIK PEDAGOGICAL THOUGHT IN THE HISTORY OF RUSSIA

Authors

  • Maxim G. Kolokoltsev Altai State Agricultural University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-3-87-91

Keywords:

narodnichestvo, narodniks, national pedagogy, theory of natural education, zemstvo school, liberalism, conservatism

Abstract

Education and human upbringing for the narodniks (populists) were the main factors of progressive development. The teachers-populists influenced the formation of the worldview of Russian scientists of the second half of the XIX century, who revealed the patterns of development of Russian society. They laid the idea of nationality at the foundation of the pedagogical system. Education in Russian society, according to the narodniks, is not connected with the environment a person is born in and destined to. The natural disproportion between the sensual and the rational in the development of the organism generates insoluble contradictions. The education system is built on the basis of the mentality of the Russian people. The narodniks presented the education of man as a return to his original self. Education was supposed to develop self-awareness and social responsibility of the people.

Author Biography

Maxim G. Kolokoltsev, Altai State Agricultural University

кандидат исторических наук, доцент

References

Что нужно народу? // Колокол. 1861. № 102. С. 853-860.

Артемов В. М. М. А. Бакунин: к свободе через образование // Социально-политический журнал. 1995. № 4. С. 117-128.

Виленская Э. С. Революционное подполье в России (60-е годы XIX в.). М.: Наука, 1965. С. 212.

Мокшин Г. Н. Эволюция идеологии легального народничества в последней трети XIX - начале XX вв. Воронеж: Научная книга, 2010. 299 с.

Жукова О. А. Философия культуры Николая Станкевича: К вопросу о русском европеизме // Вопросы философии. 2014. № 7. С. 81-89.

Милованов К. Ю. Просветительская идеология русского народничества // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 2, № 4 (53). С. 37-47.

Родигина Н. Н. «Кому просвещать Сибирь?»: вопросы образования на страницах Российской журнальной прессы конца XIX - начала XX в // Сибирский педагогический журнал. 2007. № 2. С. 176-184.

Мечников Л. И. Цивилизация и великие исторические реки. М.: Прогресс: Пангея, 1995. C. 12.

Забелин И. Е. Записные книжки. 50-е годы XIX века // Российский архив: История Отечества в свидетельствах и документах XVIII-XX вв.: Альманах. М.: Студия ТРИТЭ: Рос. архив, 1994. Т. V. С. 123-138.

Федотова И. Б. Становление и развитие истории педагогики в России в середине XIX - начале XX в. // Научные проблемы гуманитарных исследований. 2011. № 1. С. 32.

Дронова Д. А., Сидоров С. В. Комплексный подход к развитию народных школ в педагогическом опыте Н. А. Корфа // Сборники конференций НИЦ «Социосфера». 2012. № 22. С. 37.

Колокольцов В. И. Отклонение. Колокольцовы в Тверской губернии. Провинциальные родословные ХIV-ХХ в. СПб.: [б. и.], 2008. Кн. 2. 136 с.

Бабарыкин Б. В. Частные училища Алтайского (горного) округа во второй половине ХIХ - начале XX в // Известия АлтГУ. 2013. № 4 (80). С. 106-109.

Катков М. Н. Избранные труды. М.: РОССПЭН, 2010. 584 с.

Герцен А. И. Избранные труды. М.: РОССПЭН, 2010. С. 327.

Материалы для биографии М. Бакунина: По архивным делам Б. б. 3-го отд-ния и Мор. м-ва / ред. и примеч. В. Полонского. М.; Пг.: Гос. изд-во, 1923-1933. Т. 3. С. 258.

Лемке М. Очерки освободительного движения 1860-х гг. СПб.: Изд-во О. Н. Поповой, 1923. С. 397.

Муромцев С. Социологические очерки // Русская мысль. 1888. № 1. С. 1-32.

Бакунин М. А. Избранные сочинения. Пг.: Голос труда, 1920. Т. 4. С. 6.

Published

2022-09-30

Issue

Section

Исторические науки: Отечественная история