Icons of athos monasteries in temples of Altay
Keywords:
cultural landscape, historical and cultural heritage, natural monument, legal orderAbstract
The article dwells upon particular relations of Russia and the Holy Mountain, which explains the presence of significant amount of Athos icons in Russian temples, as well as in the temples of Altai. The appealing to sustainable forms of the past promotes both to self-preservation of national identity and mutual understanding between cultures with close connection.References
Афон и Русская православная церковь//БТ. -1997. -Сб. 33. -С. 103 -106.
Варсонофий [Судаков], еп. Афон в жизни Русской православной церкви в XIX -нач. XX в. -Саранск, 1995. -С. 108 -128.
Кадас, С. Св. Гора Афон: Монастыри и их сокровища/С. Кадас. -Афины, 1998. -С. 48.
Кондаков, Н.П. Памятники христианского искусства на Афоне/Н.П. Кондаков. -М., 2004. -430 с.
Косцова, А.С. Русские иконы XVI -начала XX века с надписями, подписями и датами. Каталог выставки/А.С. Косцова. -Л., 1990. -150 с.
Крейдун, Г.К Истории строительства первого каменного храма Алтайской духовной Миссии/Г.К. Крейдун//К Свету: альманах. -М., 2002 -С. 168.
Максимова, Г. Иконописание: столичная мода в провинции/Г. Максимова//Мир музея. -2003. -№ 1. -С. 31 -35.
Троицкий, П. Русские на Афоне. Середина XIX -начало XX века/П. Троицкий. -М., 2001.
Языкова, И.К. Богословие иконы/И.К. Языкова. -М., 1995. -208 с.