READINESS OF TEACHERS OF THE HUMANITIES TO FORM THE INNOVATIVE POTENTIAL OF FUTURE ENGINEER

Authors

  • Anna V. Kuzyukova Siberian State Automobile and Highway University
  • Maria A. Fedorova Omsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-3-48-52

Keywords:

innovative potential, innovative potential of future engineers, formation of innovative potential, teacher’s readiness, humanitarian disciplines, technical university

Abstract

The article is devoted to the study of readiness teachers of humanities to form the innovative potential of future engineers. The essence of the basic concepts is revealed, the results of empirical research are presented, proving the relevance of finding effective means to optimize the process of studying humanities disciplines in a technical university, one of which could be the development of a professional development course.

Author Biographies

Anna V. Kuzyukova, Siberian State Automobile and Highway University

старший преподаватель кафедры «Иностранные языки»

Maria A. Fedorova, Omsk State Technical University

кандидат филологических наук, доцент, кафедра «Иностранные языки»

References

Стенограмма заседания Совета по стратегическому развитию и нацпроектам. URL: http://prezident.org/tekst/stenogramma-zasedanija-soveta-po-strategicheskomu-razvitiyu-i-nacproektam-25-12-2019.html (дата обращения: 16.12.2021).

Global Map of Startup Ecosystem - StartupBlink. URL: https://www.startupblink.com (дата обращения: 16.12.2021).

Global Startup Ecosystem Rating. URL: https://startupgenome.com/report/gser2020 (дата обращения: 16.12.2021).

Кочетков Г. Б. Роль и место инженера в инновационной экономике // Российское предпринимательство. 2000. Т. 1, № 11. С. 68-75.

De Jong J. P. J. Individual innovation: The connection between leadership and employees’ innovative work behavior, Phd Thesis. De Jong. Zoetermeer: EIM, 2007. 224 p.

Duderstadt J. J. Engineering for a Changing World: A Roadmap to the Future of Engineering Practice, Research, and Education // Education, Technological innovation. The University of Michigan. 2008. 26 p.

Кузюкова А. В. Стартапы как инновационная технология подготовки будущих инженеров в современном техническом вузе // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2020. № 1 (39). С. 123-128.

Белоновская И. Д., Мельникова А. Я. Инженерные игры в педагогической практике // Высшее образование в России. 2009. № 3. С. 112-119.

Авакян И. Б. Оценка готовности преподавателя высшей школы к применению инновационных технологий // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2018. № 1 (33). С. 63-78.

Гогоберидзе А. Г. Технология формирования готовности преподавателя к реализации компетентностного подхода в условиях модульного обучения // Вестник Герценовского университета. 2009. № 7 (69). С. 21-23.

Орешкова С. П., Ерцкина Е. Б. О готовности преподавателя технического вуза к формированию профессиональных компетенций бакалавров // Педагогические науки. Фундаментальные исследования. 2011. № 12. С. 46-51.

Сидоров В. В. Формирование инновационного потенциала студентов технического колледжа: автореф. дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2010. 25 с.

Шмелева Е. А. Методологические подходы к исследованию инновационного потенциала личности в научно-образовательной среде // Научный поиск. 2014. № 2.5. С. 64-67.

Published

2022-09-30

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования