ORGANIZATION OF CAREER GUIDANCE ACTIVITIES IN SECONDARY SCHOOL

(BY EXAMPLE OF ALTAI TERRITORY)

Authors

  • Lyudmila I. Sigitova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-2-21-24

Keywords:

secondary school, career guidance, Altai State Pedagogical University, Altai Territory

Abstract

The article considers the problem of organizing career guidance activities in modern educational institutions. The author focuses on the analysis of information presented on the official websites of the general education schools of Altai Krai as an important component of the vocational guidance work of the school. The legal support of career guidance activities in accordance with modern requirements is also considered. The author proposes some ways to solve the stated problem using both the traditional methods that have shown their effectiveness, and the innovative techniques that correspond to the urgent needs of modern students and the society as a whole.

Author Biography

Lyudmila I. Sigitova, Altai State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент, кафедра общей и социальной педагогики

References

Национальный проект «Образование» 2019-2024 годы: [офиц. сайт Мин-ва просвещения РФ]. URL: https://edu.gov.ru/national-project (дата обращения: 06.03.2022).

Об образовании в Алтайском крае: Закон Алтайского края от 04.09.2013 № 56-ЗС. URL: http://docs.cntd.ru/document/460177206 (дата обращения 23.02.2020).

Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ. URL: http://static.kremlin.ru/media/acts/files/0001201212300007.pdf (дата обращения: 04.03.2020).

Об утверждении Концепции профильного обучения на старшей ступени общего образования: приказ Мин-ва образования от 18 июля 2002 г. № 2783. URL: http://docs.cntd.ru/document/901837067 (дата обращения: 06.03.2022).

Антонова М. В. Оценка результативности профессионального самоопределения младших школьников: методологический подход // Образование личности. 2018. № 1. С. 107-117.

Таланова С. И. Особенности профессионального самоопределения старшеклассников // Теория и практика образования в современном мире: материалы междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). СПб.: Реноме, 2012. С. 226-228.

Удалова Е. С. Утилитаристские ценности профессионального самоопределения личности // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2012. № 2 (22). С. 60-65.

Holland J. L. Making vocational choices: A theory of vocation personalities and work environments. 3rd Edition. Eutz, FE: Psychological Assessment Resources, 1997.

Гизатова И. А. Воспитание профессионального интереса у старшеклассников // Теория и практика образования в современном мире: материалы междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). СПб.: Реноме, 2012. С. 170-173.

Зеленкина Т. Д. Подготовка родителей к содействию в профессиональном самоопределении старшеклассников: автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2015. 25 с.

Коломеец Л. А. Психолого-педагогическое сопровождение формирования стратегий осуществления выбора у старшеклассников: автореф. дис.. канд. психол. наук. Кемерово, 2013. 23 с.

Сигитова Л. И. Информационное обеспечение социально-педагогической профилактики девиантного поведения подростков в общеобразовательных организациях (на примере г. Барнаул). URL: http://www.top-technologies.ru/ru/article/view?id=38118 (дата обращения: 05.03.2022).

Published

2022-06-24

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования