EDUCATIONAL PROJECT OF MENTORING AS ONE OF THE SOCIO-CULTURAL PRACTICES OF THE ADDITIONAL EDUCATION INSTITUTION

Authors

  • Lyubov P. Shustova Ulyanovsk State University of Education
  • Elena G. Golovina Children and Youth Center № 3
  • Svetlana N. Pashkilina Children and Youth Center № 3

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-4-24-29

Keywords:

additional education of children, socio-cultural practice, educational project, mentoring, forms of mentoring, subjects of mentoring

Abstract

The project for the development of mentoring in an additional education institution is a socio-cultural practice aimed at self-actualization of the subjects of the educational process. Systematization of the mentoring experience in the institution of additional education is the purpose of this work. The authors view such forms of mentoring as “teacher-teacher” and “student-student” through the prism of their influence on the self-actualization of teachers and students of the institution. The project is based on the methods of comparison and generalization of the experience of teachers, pedagogical observation and interviews.

Author Biographies

Lyubov P. Shustova, Ulyanovsk State University of Education

кандидат педагогических наук, доцент, кафедра менеджмента и образовательных технологий

Elena G. Golovina, Children and Youth Center № 3

директор

Svetlana N. Pashkilina, Children and Youth Center № 3

педагог дополнительного образования

References

Национальный проект «Образование». URL: https://edu.gov.ru/national-project/(дата обращения: 09.06.2022).

Указ о национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/63728 (дата обращения: 08.06.2022).

Методология (целевая модель) наставничества обучающихся для организаций, осуществляющих образовательную деятельность по общеобразовательным, дополнительным общеобразовательным и программам среднего профессионального образования, в том числе с применением лучших практик обмена опытом между обучающимися. М.: Ментори, 2019. 233 с.

Беляева С. В., Леонтьева И. В., Семернинов А. А. Реализация межведомственного проекта наставничества «Детский сад - школа - вуз» // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2021. № 1 (46). С. 7-12. DOI 10.37386/2413-4481-2021-1-7-12.

Бутенко В. С., Бутенко О. С. Наставничество как форма непрерывного образования и профессиональной самореализации // Гуманитарные и социальные науки. Сер. Психология. 2012. № 4. С. 248-255.

Вершловский С. Г., Гриб Т. И., Кричевский В. Ю. Учитель - Методист - Наставник стажера. М.: Просвещение, 1988. 144 с.

Дудина Е. А. Наставничество как особый вид педагогической деятельности: сущностные характеристики и структура // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7. С. 25-36.

Поздеева С. И. Наставничество как деятельностное сопровождение молодого специалиста: модели и типы наставничества // Научно-педагогическое обозрение. 2017. № 2. С. 87-91.

Шустова Л. П., Данилов С. В., Глебова З. В. Интеграция образовательных технологий в обучении наставничеству // Поволжский педагогический поиск. 2021. № 3 (37). С. 35-41.

Социокультурные практики в учреждении дополнительного образования детей: методическое пособие / под общ. ред. Л. П. Шустовой. Ульяновск, 2021. 180 с.

Published

2022-12-05

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования