THE STUDY OF FINE MOTOR SKILLS DEVELOPMENT IN YOUNGER SCHOOLCHILDREN IN CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING

Authors

  • Evgeniya V. Cherdyntseva Omsk State Pedagogical University
  • Oksana V. Yakubenko Omsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-4-19-23

Keywords:

fine motor skills, distance learning, junior schoolchildren, pedagogical support for the development of fine motor skills of the hand in students, digital educational technologies

Abstract

The article studies fine motor skills development in younger schoolchildren during distance learning with the use of digital educational technologies. The purpose of the study is to identify the level of fine motor skills development in younger students in conditions of distance learning. Testing of younger schoolchildren was carried out. The study has revealed the insufficient formation of individual components of fine motor skills in younger schoolchildren during distance learning. The authors have developed some practical solutions of this problem.

Author Biographies

Evgeniya V. Cherdyntseva, Omsk State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент

Oksana V. Yakubenko, Omsk State Pedagogical University

кандидат медицинских наук, доцент

References

Фролова П. И. К вопросу об историческом развитии понятия «функциональная грамотность» в педагогической теории и практике // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. № 1 (23). С. 179-185.

Fleishman E. A. The Structure and Measurement of Physical Fitness. Prentice-Hall, Inc. EnglewoodCliffs, 2014. 245 р.

Никандров В. В. Психомоторика. СПб.: Речь, 2014. 58 с.

Безруких М. М., Ефимова С. П. Упражнения для занятий с детьми, имеющими трудности при обучении письму. М.: Дрофа, 2017. 64 с.

Уварова Л. Н., Булатова Д. Р. Комплексное развитие мелкой моторики у детей младшего школьного возраста во время занятия лепкой // Исследование различных направлений развития психологии и педагогики: сборник статей международной научно-практической конференции, Уфа, 10 апреля 2015 года. Уфа: Аэтерна, 2015. С. 259-261.

Асанова С. Ш., Бобрик Ю. В. Развитие мелкой моторики у младших школьников с задержкой психического развития на предметно-практических уроках // Аллея науки. 2020. Т. 2, № 4 (43). С. 639-644.

Константинова Т. И., Меженцева Г. Н. Особенности развития мелкой моторики детей с нормой речевого развития и детей с минимальными дизартрическими расстройствами // Word science: problems and innovations: сборник статей XLIII Международной научно-практической конференции: в 2 ч. Пенза: Наука и Просвещение, 2020. Ч. 1. С. 191-195.

Чердынцева Е. В., Якубенко О. В., Ожогова Е. Г. Современные технологии воспитательной и коррекционно-развивающей работы с детьми: учеб. пособие. Омск: ОмГПУ, 2022. 140 с.

Published

2022-12-05

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования