DIAGNOSTICS OF PSYCHOLOGICAL PREPAREDNESS OF BILINGUAL CHILDREN TO STUDY IN RUSSIAN SCHOOLS (AS SEEN IN THE REPUBLIC OF TAJIKISTAN)

Authors

  • Olga V. Oblasova Altai State Pedagogical University
  • Olga G. Kholodkova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-1-66-71

Keywords:

psychological preparedness to attend school, bilingual children, methodological complex of psychological preparedness to attend school

Abstract

This paper actualizes the importance of psychological diagnostics of children’s preparedness to attend school. The authors consider the problem of diagnosing the preparedness of foreign-speaking children to study at a Russian school, analyze modern psychological diagnostics complexes, provide recommendations on choosing methods of psychological diagnostics of bilingual children, as well as point out the issues discovered in the process of interaction with children. Empirical evidence presented in the paper includes results of the study conducted among 849 children aged 6-7 years, which looked at their psychological preparedness to study at Russian schools in the Republic of Tajikistan.

Author Biographies

Olga V. Oblasova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, кафедра психологии

Olga G. Kholodkova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, кафедра психологии

References

Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М.: Просвещение, 1968. 258 с.

Эльконин Д. Б. Психологические игры. М.: Наука, 1978. 301 с.

Салмина Н. Г., Тиханова И. Г., Иовлева Т. Е. Социально желательное поведение детей и построение отношений в новой социальной ситуации // Вопросы психологии. 2007. № 4. С. 24-36.

Кравцова Е. Е. Психологические проблемы готовности детей к обучению в школе. М.: Педагогика, 1991. 152 с.

Карабанова О. А. Возрастная психология: конспект лекций. М.: Айрисс-пресс, 2005. 238 с.

Гуткина Н. И. Психологическая готовность к школе. 4-е изд., перераб. и доп. СПб.: Питер, 2004. 208 с.

Венгер Л. А. Готов ли ваш ребенок к школе / под ред. Т. Д. Марцинковской. М.: Знание, 1994. 192 с.

Павлова Н. Н., Руденко Л. Г. Экспресс-диагностика в детском саду: Комплект материалов для педагогов-психологов детских дошкольных образовательных учреждений. М.: Генезис, 2008. 80 с.

Психолого-медико-педагогическое обследование ребенка. Комплект рабочих материалов / под общ. ред. М. М. Семаго. М.: АРКТИ, 1999. 260 с.

Афанасьева Н. В., Дубиненкова Е. Н. Программа психологической диагностики готовности к обучению в школе. Вологда, 2000. 157 с.

Хамраева E. А. Готов ли ваш ребенок к обучению на русском языке? Диагностическая тетрадь дошкольника 6-7 лет. М.: Ювента, 2013. 32 с.

Заводницкая Ю. В. Актуальные проблемы обучения детей-билингвов в поликультурном регионе (на примере Калининградской области) // Актуальные задачи педагогики: материалы VI Междунар. науч. конф. (г. Чита, январь 2015 г.). Чита: Молодой ученый, 2015. С. 6-9.

Published

2023-03-15

Issue

Section

Псих. науки: Педагогическая псих., психодиагностика цифр. образовательных сред