CULTURAL NEEDS AS A GUIDELINE FOR THE DEVELOPMENT OF PERSONAL MOTIVATION AND NEED IN CHILDHOOD

Authors

  • Lyudmila S. Kolmogorova Altai State Pedagogical University
  • Liliya A. Kolmogorova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-1-57-65

Keywords:

motivational-needs sphere, types of needs, cultural needs, characteristics of cultural needs, mental health of children and youth

Abstract

The paper deals with the current issue of developing cultural needs of the younger generation in connection with education and mental health. The authors provide a definition of cultural needs and their characteristics from the standpoint of cultural and historical psychology. The necessity of developing cultural needs and their characteristics -awareness, meaningfulness (reasonableness), creativity, mediation, arbitrariness (controllability) - in the context of the upbringing and mental health of children and youth is substantiated through analysis.

Author Biographies

Lyudmila S. Kolmogorova, Altai State Pedagogical University

Professor, Department of Psychology, Altai State Pedagogical University, Barnaul, Russian Federation.

Liliya A. Kolmogorova, Altai State Pedagogical University

Associate Professor, Department of Psychology, Altai State Pedagogical University, Barnaul, Russian Federation

References

Абульханова-Славская К. А. Философско-психологическая концепция С. Л. Рубинштейна. М.: Наука, 1989. 320 с.

Асмолов А. Г. Психология личности. Культурно-историческое понимание развития человека. М.: Смысл, 2007. 610 с.

Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М.: Просвещение, 1968. 464 с.

Выготский Л. С. История развития высших психических функций: собр. соч.: в 6 т. Т. 3. М.: Педагогика, 1983. 368 с.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Смысл, 2004. 304 с.

Леонтьев Д. А. Культурно-историческая психология в деятельностном контексте «функциональной парадигмы» // Культурно-историческая психология. 2020. № 2. С. 19-24.

Овчинников Б. В., Костюк Г. П., Дьяконов И. Ф. Технологии сохранения и укрепления психического здоровья: учебное пособие. СПб.: СпецЛит, 2010. 302 с.

Дубровина И. В., Лубовский Д. В. Развитие психологической культуры обучающихся в контексте реализации образовательных стандартов // Психологическая наука и образование. 2017. № 6. С. 25-33.

Фромм Э. Иметь или быть? М.: Прогресс, 1990. 336 с.

Франкл В. Человек в поисках смысла. М.: Прогресс, 1990. 368 с.

Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб., 2011. 890 с.

Маслоу А. Психология бытия. М.: Фефлбук, Ваклер, 1997. 304 с.

Еникеев М. И. Психологический энциклопедический словарь. М.: Проспект, 2010. 560 с.

Колмогорова Л. С. Становление психологической культуры учащихся в условиях образования: монография. Барнаул: АлтГПА, 2013. 238 с.

Лисицын Ю. П. Общественное здоровье и здравоохранение: учебник. 2-е изд. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2010. 512 с.

Манакова Е. А. Типы переживания одиночества как проявление нарушений определенных компонентов психологического здоровья личности // European Social Science Journal. 2012. № 12-1. С. 204-209.

Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века. В поисках практико-ориентированных образовательных концепций. М., 1998. 608 с.

Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе: от действия к мысли: пособие для учителя / А. Г. Асмолов, Г. В. Бурменская, И. А. Володарская и др. М.: Просвещение, 2008. 151 с.

Published

2023-03-15

Issue

Section

Псих. науки: Педагогическая псих., психодиагностика цифр. образовательных сред