TEACHING METHODOLOGICAL ANALYSIS OF A FOREIGN LANGUAGE LESSON TO LINGUISTICS MAJORS

Authors

  • Liubov A. Sadvokasova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-1-47-50

Keywords:

foreign language teacher training, methodological competence, lesson analysis, analytical skills

Abstract

The paper deals with the problem of teaching linguistics majors to analyze a foreign language lesson. Methodological analysis is one of the aspects of teacher training, and teaching it helps develop analytical and lesson planning/organizing skills in students. The author defines the importance of analytical skills, their place in the structure of methodological competence, reveals the possibilities of their development in the process of teaching students different types of methodological analysis of the lesson, describes the organization of training and its results.

Author Biography

Liubov A. Sadvokasova, Altai State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент, кафедра лингводидактики и второго иностранного языка

References

Языкова Н. В. Сущность и структура методической компетенции учителя иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2012. № 7. С. 3-9.

Методика преподавания иностранного языка / Т. П. Леонтьева, А. Ф. Будько, А. П. Пониматко. Минск: Высшая школа, 2015. 239 с.

Рогова Г. В. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991. 287 с.

Пассов Е. И. Учитель иностранного языка: Мастерство и личность. М.: Просвещение, 1993. 159 с.

Гальскова Н. Д. Технология целеполагания урока иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2014. № 11. С. 20-23.

Махмурян К. С. Современный урок в условиях реализации Федеральных государственных образовательных стандартов общего образования // Иностранные языки в школе. 2014. № 11. С. 14-21.

Чернышов С. В., Шамов А. Н. Методический анализ урока как отражение профессионального мастерства учителя иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2021. № 3. С. 4-12.

Аверина М. Н. Современный урок иностранного языка (Часть 2): учебно-методическое пособие. Ярославль: Изд-во ЯГПУ им. К. Д. Ушинского, 2006. 40 с.

Чернышова М. В. Формирование умений планирования и анализа уроков иностранного языка бакалавров в ходе педагогической практики // Вестник МГЛУ. Образование и педагогические науки. 2018. Вып. 4 (808). С. 140-147.

Рогова Г. В. Методика обучения английскому языку. 1-4 классы. М.: Просвещение, 2008. 223 с.

Карманова Н. А. Обучение иностранным языкам в современной средней школе. Барнаул, 2017. 110 с.

Published

2023-03-15

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования