DIGITAL ADAPTATION OF EDUCATIONAL PROCESS PARTICIPANTS TO DISTANCE LEARNING (AS SEEN IN ELEMENTARY SCHOOL)

Authors

  • Aleksandra A. Yegurnova Plekhanov Russian University of Economics
  • Vera B. Fisenko Secondary school № 38

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-1-16-20

Keywords:

distance learning, primary school teacher, digital adaptation, technologies, satisfaction

Abstract

The article examines digital adaptation of elementary school teachers and students during distance learning in the context of the 2020-21 global COVID-19 pandemic in Russia. The authors conducted an empirical study among elementary school teachers using an authentic digital questionnaire as the methodological basis. The questionnaire concerned applied distance learning technologies, their impact on the educational process and the emotional well-being of young learners, as well as the teacher satisfaction with the remote form of interaction with students.

Author Biographies

Aleksandra A. Yegurnova, Plekhanov Russian University of Economics

кандидат педагогических наук, доцент, кафедра иностранных языков № 1

Vera B. Fisenko, Secondary school № 38

учитель начальных классов

References

Об образовании в Российской Федерации: Федеральный Закон от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ (ред. от 14.07.2022) (с изм. и доп., вступ. в силу с 25.07.2022). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/9ab9b85e5291f25d6986b5301ab79c23f0055ca4/ (дата обращения: 26.07.2022).

Донина И. А., Виноградова Ю. А. Дистанционное обучение в школе: возможно или нет? // Педагогический вестник. 2019. № 7. С. 31-32.

Гудилина С. И. Создание медиатеки для занятий изобразительной деятельностью в начальной школе // Начальное образование. 2022. Т. 10, № 2. С. 17-23.

Макарова О. В. Дистанционный урок в начальной школе как новое методическое явление // Герценовские чтения. Начальное образование. 2021. Т. 12, № 1. С. 14-23.

Поздеева С. И. Как учить современного младшего школьника // Научно-педагогическое обозрение. 2020. № 4 (32). С. 55-61.

Примакова Я. В. Особенности применения интегративного подхода на уроках иностранного языка в начальной школе в условиях дистанционного образования // Актуальные проблемы современного иноязычного образования. 2021. № 14.

Дикая Л. Г., Журавлев А. Л. Психология адаптации и социальная среда: современные подходы, проблемы, перспективы. М.: Институт психологии РАН, 2007. 624 с.

A study into “organisational readiness” and its impacts on school improvement / D. Lynch, R. Smith, T. Yeigh, S. Provost // International Journal of Education Management. 2019. Vol. 33 (2). P. 393-408.

Published

2023-03-15

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования