THE INFLUENCE OF MODERN TYPES OF LECTURES ON INFORMATION AND COGNITIVE INDEPENDENCE OF STUDENTS

Authors

  • Tamara A. Magdina Orenburg State University
  • Victoria V. Nevolina Orenburg State University
  • Aleksandr G. Magdin Orenburg State University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-1-34-40

Keywords:

informational and cognitive independence, independence , level of independence, modern student, modern lecture, interactivity, lecture potential

Abstract

The influence of the lecture on the development of information and cognitive independence of students is considered. The urgency of the problem is determined by the need to master the methods of working with information for the implementation of independent cognitive learning activities and the successful development of competencies. The purpose of the article is to identify the impact of the lecture on the development of information and cognitive independence of students. The results of the study. The positive influence of modern forms of lectures on the development of information and cognitive independence of students has been revealed and proved.

Author Biographies

Tamara A. Magdina, Orenburg State University

преподаватель кафедры математических методов и моделей в экономике

Victoria V. Nevolina, Orenburg State University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Department of General and Professional Pedagogy Institute of Social and Humanitarian Innovations and Mass Media Orenburg State University

Aleksandr G. Magdin, Orenburg State University

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor departments of aircraft Aerospace Institute Orenburg State University

References

Магдина Т. А. Проблемы развития самостоятельности современных студентов // Наука, студенчество, образование: актуальные вопросы современных исследований: сборник статей III Междунар. науч.-практ. конф., Пенза, 30 ноября 2022 г. Пенза: Наука и Просвещение, 2022. С. 181-185.

Бельчик Т. А. О проблемах организации самостоятельной работы студентов // Вестник КемГУ. 2009. № 1. С. 49-54.

Ушинский К. Д. Собрание сочинений. Т. 2. Педагогические статьи. М.; Л., 1948. 655 с.

Рубинштейн С. Л. Принцип творческой самодеятельности // Ученые записки Высшей школы г. Одессы. 1922. Т. 11. С. 148-154.

Белоновская И. Д. Психолого-педагогические проблемы профессионального саморазвития студента // Вестник Оренбургского государственного университета. 2021. № 1 (229). С. 117-123.

Холодкова О. Г., Парфенова Г. Л., Бокова О. А. Готовность и способность к саморазвитию одаренных сельских школьников // Интеграция образования. 2022. Т. 26, № 2. С. 297-311.

Ольховая Т. А. Информационно-познавательная самостоятельность как фактор становления субъектной позиции студентов бакалавриата // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 5. С. 43.

Ольховая Т. А. Познавательная самостоятельность как фактор становления субъектности студентов университета // Высшее образование сегодня. 2011. № 8-3. С. 519-523.

Ольховая Т. А. Развитие информационно-познавательной самостоятельности студентов университета. М.: Дом педагогики, 2011. 158 с.

Гакаев Р. А. Лекция как ведущий компонент системы вузовского образования // Педагогика высшей школы. 2015. № 3 (3). С. 62-64.

Хохлов В. В., Андрейкин А. Б. Виды современных лекций и их характеристика // Смоленский медицинский альманах. 2020. № 4. С. 33-37.

Колычев Н. М. Лекция о лекции: учеб. пособие. 3-е изд., испр. и доп. М.: Директ-Медиа, 2014. 102 с.

Студентоцентрированный метод в образовании / А. Г. Магдин, А. Д. Припадчев, А. Г. Горбунов, Т. А. Магдина // Транснациональное взаимодействие в глобальном образовательном пространстве: сборник материалов VI Центр.-Азиат. междунар. форума по обеспечению качества образования, Алматы, 7-8 окт. 2022 г. Алматы: LAAR, 2022. С. 91-96.

Кирьякова А. В. Аксиологические доминанты развития личности в цифровом мире // Приоритеты и ценности воспитания и развития личности в современном обществе: сборник материалов Всерос. науч.-практ. конф., 29 окт. 2020 года, г. Рязань. Рязань: Рязан. гос. ун-т им. С. А. Есенина, 2021. С. 73-76.

Магдина Т. А. Цифровые привычки современных студентов // Научный лидер. 2022. № 49 (94). С. 76-79.

Published

2023-03-15

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования