THE SIGNIFICANCE OF REGION-ORIENTED COMMUNICATION COMPETENCE IN PREPARING FOREIGN STUDENTS FOR STUDY IN RUSSIAN UNIVERSITIES

Authors

  • Ksenia O. Khanmamedova Amur State University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-2-47-52

Keywords:

preparatory department, communicative competence, regionally oriented communicative competence, foreign students, questioning, expert survey

Abstract

The paper presents the results of theoretical and empirical research to determine the significance of the regionally oriented communicative competence of foreign students of the preparatory department in the learning process. Generalization of existing scientific works in this direction, analysis of the results of testing and questioning of foreign students, the results of an expert survey made it possible to consider the components of competence, to identify the attitude of teachers and students to its formation, and also to determine its role in preparing foreign students for admission to Russian universities.

Author Biography

Ksenia O. Khanmamedova, Amur State University

аспирант кафедры психологии и педагогики

References

Hymes D. On Communicative Competence / In J. B. Pride and J. Holmes (eds.) // Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin, 1972. P. 8-13. URL: http://wwwhomes.uni-bielefeld.de/sgramley/Hymes-1.pdf (date accessed: 31.01.2023).

Обучение русскому языку в школе: учеб. пособие для студентов педагогических вузов / Е. А. Быстрова, С. И. Львова, В. И. Капинос [и др.]; под ред. Е. А. Быстровой. М.: Дрофа, 2004. 237 с.

Агафонова И. Д. Формирование коммуникативной компетенции у менеджеров в дополнительном профессиональном образовании: автореф. дис. … канд. пед. наук. Екатеринбург, 2009. 26 с.

Бастрикова Е. М. Коммуникативная компетенция как лингводидактический феномен // Русская и сопоставительная филология: Лингвокультурологический аспект. Казань: Казан. гос. ун-т. 2004. С. 43-48.

Кобзева Н. А. Коммуникативная компетенция как базисная категория современной теории и практики обучения иностранному языку // Молодой ученый. 2011. № 3 (26), т. 2. С. 118-121. URL: https://moluch.ru/archive/26/2790/(дата обращения: 30.01.2023).

Решетова О. В. Коммуникативная компетентность как фактор успешности учебной деятельности студента: автореф. дис. … канд. пед. наук. Оренбург, 2006. 23 с.

Долгих М. В. Развитие коммуникативной компетенции студентов вузов: автореф. дис. … канд. пед. наук. Екатеринбург, 2007. 23 с.

Насырова А. А. Формирование регионально-ориентированной коммуникативной компетенции бакалавра лингвистики: дис. … канд. пед. наук. Калининград, 2013. 228 с.

Антонидина К. О., Лейфа А. В. Обоснование регионально ориентированной коммуникативной компетенции в обучении иностранных учащихся подготовительного отделения в вузе // Вестник Амурского государственного университета. 2021. Вып. 94. С. 57-62.

Лейфа А. В., Сивухин А. А. Формирование регионально-ориентированной коммуникативной компетенции бакалавров туризма в вузе в процессе изучения иностранных языков на основе межпредметной интеграции // Вестник ассоциации вузов туризма и сервиса. 2015. Т. 9, № 1. С. 97-104.

Ядов В. А. Стратегия социологического исследования. Описание, объяснение, понимание социальной реальности. 3-е изд., испр. М.: Омега-Л, 2007. С. 62-63. URL: https://www.isras.ru/publ.html?id=585 (дата обращения: 01.02.2023).

Published

2023-06-14

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования