SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT OF UNIVERSITY LIBRARIES AS A FACTOR IN PREPARING STUDENTS FOR HOMEROOM TEACHER RESPONSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-3-43-46Keywords:
education, homeroom teacher, vocational training, scholarly support, teacher training, library funds, researchersAbstract
The article explores the availability in university libraries of scholarly and methodological literature needed to prepare students for work as homeroom teachers. By analyzing collections of scholarly and methodological literature, the author identifies the dynamics of educational issues discourse, shows the correlation between educational content at different stages of development of the country, identifies the conditions for using accumulated library sources in training homeroom teachers. In conclusion, the author determines the prospects of scolarly and methodological support for training homeroom teachers.References
Полтавская Е. И. Этюды о научной библиотеке. 1. Когда возникли современные научные библиотеки // Вестник культуры и искусств. 2020. № 3 (63). С. 18-24.
Катранжиева Т. В. Научная библиотека как информационно-образовательный центр университета // Педагогическое образование в России. 2015. № 12. С. 52-57.
Пляхотко А. С. Библиотека нового типа как региональный центр новых знаний и цифровой культуры // Сервис Plus. 2021. Т. 15, № 3. С. 104-110. DOI 10.24412/2413-693X-2021-3-104-110.
Лаврик О. Л., Калюжная Т. А. Поддержка научных исследований как одно из направлений деятельности научной библиотеки // Библиосфера. 2022. № 1. С. 68-79. URL: https://elibrary.ru/item.asp?edn=swujle (дата обращения: 13.04.2023).
Астахова Л. В. Развитие цифровой культуры студентов в условиях вузовской библиотеки // Вестник культуры и искусств. 2019. № 4 (60). С. 47-57.
Ellis C., Johnson F., Rowley J. Promoting information literacy: perspectives from UK universities // Library hi tech. 2017. Vol. 35, No 1. Р. 53-70.
Ромм Т. А. Подготовка студентов к воспитательной деятельности в вузе: вектор современного развития // Вестник Костромского государственного университета. Сер.: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2021. Т. 27, № 4. С. 48-54. DOI 10.34216/2073-1426-2021-27-4-48-54.
Лаврентьева З. И. Этапы подготовки студентов к работе классными руководителями в инклюзивной школе // Классный руководитель и куратор студенческой группы: обновление стратегии и методики подготовки: материалы всероссийской научно-практической конференции с международным участием / под ред. З. И. Лаврентьевой. Новосибирск, 2022. С. 72-80.
Ромм Т. А., Дейч Б. А., Андриенко Е. В. Воспитательная деятельность классного руководителя: учебно-методическое пособие. Новосибирск: НГПУ, 2022. 213 с.
Воспитание в образовательных организациях: библиографический указатель / сост. Н. В. Кашкадарова; ред. Т. А. Ромм. Новосибирск, 2023. 48 с.