ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF ONLINE LEARNING

Authors

  • Marianna D. Napso North Caucasian State Academy

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-3-27-30

Keywords:

digital education, online learning, synchronous learning, asynchronous learning, interactivity, competence-based approach, hybrid learning

Abstract

The article reveals some features of online learning, examines its advantages and disadvantages, traces its relevance to the modern education system, largely based on digital technologies. Attention is drawn to the innovative nature of this educational model. The nature of synchronous and asynchronous learning formats is investigated, the need for a rational combination of mixed (hybrid) and traditional educational practices in the educational process is emphasized, including from the point of view of increasing cooperation between educational institutions and the real sector of the economy. The role of online learning in the formation of scientific and educational competencies and practical skills is shown.

Author Biography

Marianna D. Napso, North Caucasian State Academy

доктор социологических наук, профессор, профессор кафедры гуманитарных дисциплин

References

Бакмаев А. Ш., Бакмаев Ш. А., Пайзулаева Р. К. Инновационные методы обучения в образовательном процессе вуза // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 6 (67). С. 201-204.

Манокин М. А., Шенкман Е. А. Синхронный и асинхронный форматы онлайн-обучения в контексте теории коммуникации // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1, № 2 (75). С. 23-37.

Нагаева И. А., Кузнецов И. А. Гибридное обучение как потенциал современного образовательного процесса // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1, № 3. С. 126-139.

Кизилова А. С., Фадеев Г. Н., Волков А. А. Гибридное образование: оценка в категориях информационно-аксиологического подхода // Вестник Мининского университета. 2018. Т. 6, № 1 (22). С. 1-18.

Готлиб А. С. Сможет ли онлайн-образование стать альтернативой традиционному университету? // Вестник Самарского государственного университета. 2015. № 1 (123). С. 15-22.

Абрамян Г. В., Катасонова Г. Р. Особенности организации дистанционного образования в вузах в условиях самоизоляции граждан при вирусной пандемии // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 3. C. 1-9.

Захарова У. С., Вилкова К. А., Егоров Г. В. Этому невозможно обучить онлайн: прикладные специальности в условиях пандемии // Вопросы образования. 2021. № 1. С. 115-137.

Стрекалова Н. Б. Риски внедрения цифровых технологий в образование // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2019. Т. 23, № 2. С. 84-88.

Кузнецов Н. В. Онлайн-образование: ключевые тренды и препятствия // E-Management. 2019. Т. 2, № 1 (2019). С. 19-25.

Келли П., Коутс Х., Нейлор Р. Онлайн-образование: путь от участия к успеху // Вопросы образования. 2016. № 3. С. 34-58.

Рогозин Д. М., Солодовникова О. Б., Ипатова А. А. Как преподаватели вузов воспринимают цифровую трансформацию высшего образования // Вопросы образования. 2022. № 1. С. 271-300.

Published

2023-09-29

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования