INNOVATIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN INTERCULTURAL COMMUNICATION IN RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE CLASSES AT A TECHNICAL UNIVERSITY

Authors

  • Svetlana S. Lapshina Russian University of Transport

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-4-45-51

Keywords:

chatbot, applied linguistics, linguoculturology, intercultural communication, quiz, mobile applications, innovative educational technologies

Abstract

This study examines the introduction of innovative educational technologies using a chatbot in teaching Russian as a foreign language at a technical university (using the example of the experience of conducting a quiz in Telegram Quiz Bot). The aim of the work was to find out the methodological potential and advantages of using a quiz based on a modern mobile application. The study has revealed positive impact of the use of innovative technologies, including on the effectiveness of the educational process, the motivation of students, and the increase of information and cognitive independence of students.

Author Biography

Svetlana S. Lapshina, Russian University of Transport

кандидат филологических наук, доцент кафедры «Профессиональные коммуникации»

References

Об образовании в Российской Федерации: Федеральный Закон от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ (ред. от 14.07.2022) (с изм. и доп., вступ. в силу с 25.07.2022). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/9ab9b85e5291f25d6986b5301ab79c23f0055ca4/ (дата обращения: 27.05.2023).

Hamari J., Shernoff D. J., Rowe E., Coller B., Edwards T. Challenging games help students learn: An empirical study on engagement, flow and immersion in game-based learning // Computers in Human Behavior. 2016. № 54. Р. 170-179. DOI 10.1016/j.chb.2015.07.045.

Sanchez D. R., Langer M., Kaur R. Gamification in the classroom: Examining the impact of gamified quizzes on student learning // Computers & Education. 2020. №. 144. Р. 1-16. DOI 10.1016/j.compedu.2019.103666.

Зайцева И. А., Лапшина С. С. Лингвокультурология как база для межкультурной коммуникации на уроках РКИ в системе высшего образования (на примере квиза) // Современное педагогическое образование. 2020. № 6. С. 155-160.

Дрога М. А. Лингвокультурологический компонент на уроках РКИ (на примере игры-викторины) // Мир русского слова. 2015. № 3. С. 91-93.

Kerly A., Hall P., Bull S. Bringing chat bots into education: towards natural language negotiation of open learner models // Knowledge-Based Systems. 2007. Vol. 20, № 2. Р. 177-185. URL: https://doi.org/10.1016/j.knosys.2006.11.014 (дата обращения: 28.05.2023).

Зильберман Н. Н. Использование технологий чат-роботов при формировании говорения в преподавании иностранного языка. На примере русского языка как иностранного начального этапа обучения // Гуманитарная информатика. 2007. № 3. С. 110-116.

Патрушева Л. С. Использование технологии чат-ботов в обучении русскому языку как иностранному на начальном уровне: из опыта разработки // Вестник Удмуртского университета. Сер.: История и филология. 2022. Т. 32, № 4. С. 848-853. DOI 10.35634/2412-9534-2022-32-4-848-853.

Гречихин С. С. Дистанционное обучение с помощью образовательных чат-ботов в современных мессенджерах // Балтийский гуманитарный журнал. 2020. Т. 9, № 3 (32). С. 66-68. DOI 10.26140/bgz3-2020-0903-0014.

Winkler R. & Söllner, Unleashing the potential of chatbots in education: Unleashing the Potential of Chatbots in Education: A State-Of-The-Art Analysis // Academy of Management Proceedings. 2018. № 1. URL: https://doi.org/10.5465/AMBPP.2018.15903abstract (дата обращения: 28.05.2023).

Cunningham-Nelson S., Boles W., Trouton L., Margerison E. A review of chatbots in education: Practical steps forward // 30th Annual Conference for the Australasian Association for Engineering Education (AAEE 2019): Educators Becoming Agents of Change: Innovate, Integrate, Motivate. Australia, 2019. P. 299-306.

Zamzami Z., Muhammad S., Hussein H., Samuel K. W. C. The role of gamified e-quizzes on student learning and engagement: An interactive gamification solution for a formative assessment system // Computers & Education. 2020. Vol. 145. URL: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103729 (дата обращения: 28.05.2023).

Базаева А. А., Андреева Е. Е. Викторина посредством чат-бота Тelegram как средство контроля знаний обучающихся // Вестник социально-гуманитарного образования и науки. 2022. № 2. С. 4-10.

Published

2023-12-01

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования