PEDAGOGICAL PROCESS OF WORKING WITH THE MECHANISMS OF LONG-TERM MEMORY AS A KEY SKILL IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL ACTIVITY READINESS AMONG FUTURE INTERPRETERS

Authors

  • Yelena V. Zhivora Vladimir Dahl Lugansk State University
  • Viktoriya P. Katkova Vladimir Dahl Lugansk State University
  • Igor V. Prikhoda Vladimir Dahl Lugansk State University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-1-20-28

Keywords:

active vocabulary, listening, long-term memory, cramming, spaced learning, mnemonics

Abstract

The paper examines the leading role of long-term memory in preparing future translators for professional activity. The focus is put on the issue of long-term vocabulary assimilation and its control. The authors compile a list of recommendations on how to organize the learning process to ensure the effective assimilation of vocabulary. The necessity of transition of the learned vocabulary into long-term memory is considered. Another discussion point of the paper is the need to develop an understanding the root of difficulties in understanding of foreign speech in listening and in speaking, which are rooted primarily in a lack of vocabulary in long-term memory.

Author Biographies

Yelena V. Zhivora, Vladimir Dahl Lugansk State University

аспирант кафедры индустриально-педагогической подготовки

Viktoriya P. Katkova, Vladimir Dahl Lugansk State University

кандидат педагогических наук, доцент, зав. кафедрой теории и практики перевода и общего языкознания

Igor V. Prikhoda, Vladimir Dahl Lugansk State University

доктор педагогических наук, доцент, профессор кафедры индустриально-педагогической подготовки

References

Гарбовский Н. К. Теория перевода. М.: Юрайт, 2018. 38 с.

Еремеева Г. Р., Баранова А. Р. Метод интервальных повторений при изучении иностранного языка // Бюллетень науки и практики. 2016. № 7. С. 294-298. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metod-intervalnyh-povtoreniy-pri-izuchenii-inostrannogo-yazyka/viewer (дата обращения: 23.06.2023).

Живора Е. В. Организация педагогического процесса переноса лексического запаса в долговременную память в процессе формирования готовности к профессиональной деятельности у будущих переводчиков // Интериал (Луганск). 2022. № 1 (14). С. 166-171.

Гиренко И. В. Заучивание наизусть при обучении английскому языку // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Сер.: Филологические науки. 2016. Т. 2 (68), № 1. С. 109-116. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zauchivanie-naizust-pri-obuchenii-angliyskomu-yazyku/viewer (дата обращения: 23.06.2023).

Норман Д. А. Память и научение / под ред. П. В. Симонова. М.: Мир, 1985. 160 с. URL: https://www.phantastike.com/memory/pamyat_i_nauchenie/html/(дата обращения: 25.06.2023).

Лурия А. Р. Маленькая книжка о большой памяти. М.: Эйдос, 1994. 96 с.

Published

2024-03-14

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования