GAMIFICATION TECHNOLOGIES IN THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS OF JUNIOR SCHOOL CHILDREN

Authors

  • Tatiana V. Bogutskaya Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-4-32-39

Keywords:

teaching younger students, educational technologies, gamification, younger students, learning technologies, quest technology

Abstract

The paper focuses on the modern technology of organizing the educational process of elementary school students. The paper analyzes gamification as a method of learning that helps to accelerate the development of educational, cognitive and social competencies of elementary school students. The author considers the concept of quest-technology, types, tasks and structure of quest-games, their difference from traditional games in pedagogy. The paper describes a quest-game for junior schoolchildren, which has been tested as part of studying works by Pavel P. Bazhov at the lessons of literary reading.

Author Biography

Tatiana V. Bogutskaya, Altai State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры теории и методики начального образования

References

Kapp K. M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education; Pfeiffer: San Francisco, CA, USA, 2012. 336 p.

Коменский Я. А. Великая дидактика. М.: ГУИ Наркомпроса РСФСР, 1939. 318 с.

Маркова А. К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте. М.: Просвещение, 1983. 93 с.

Матюхина М. В. Мотивация учения младших школьников. М.: Педагогика, 1984. 144 с.

Буряк В. К. Активность и самостоятельность учащихся в процессе познавательной деятельности // Психология обучения. 2008. № 3. С. 118-119.

Малий Е. Ю. Квест-игра - современные игровые технологии в ОУ. URL: https://multiurok.ru/files/priezientatsiia-k-sieminaru-praktikumu-kviest-ighr.html (дата обращения: 21.07.2023).

Волков Б. С. Психология детей младшего школьного возраста. М.: КНОРУС, 2016. 348 с.

Игумнова Е. А. Квест-технология в образовании. Чита: ЗабГУ. 2016. 164 с.

Образовательный квест - современная интерактивная технология / С. А. Осяк, С. С. Султанбекова, Т. В. Захарова и др. // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1 (2). URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=20247 (дата обращения: 21.07.2023).

Игумнова Е. А. Квест-технология в контексте требований ФГОС общего образования // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 6. URL: https://science-education.ru/pdf/2016/6/25517.pdf (дата обращения: 21.07.2023).

Лернер И. Я. Проблемное обучение. М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2014. 286 с.

Маркова А. К. Формирование интереса к учению у школьников. М.: Педагогика, 2013. 324 с.

Буданова Н. Г. Методика проведения учебных занятий с применением педагогической технологии «Квест» (метод проектов). URL: https://urok.1sept.ru/articles/662352 (дата обращения: 21.07.2023).

Ross R., Bell C. Turning the classroom into an escape room with decoder hardware to increase student engagement. In Proceedings of the 2019 IEEE Conference on Games (CoG), London, UK, 20-23 August 2019. P. 1-4.

Published

2023-12-01

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования