DEVELOPING CIVIC CONSCIOUSNESS IN CHILDREN AND YOUTH AND EVALUATING ITS SOCIAL INDICATORS
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-4-24-27Keywords:
civic consciousness, patriotism, historical memory, civic education of children and youth, value orientations, social health of young peopleAbstract
The paper discusses the issue of developing civic consciousness in children and young people. The paper is based on the materials of the fundamental research project entitled “Development of conceptual foundations for the formation of historical memory and citizenship of children and youth”, which was carried out by the authors at Altai State Pedagogical University under government assignment No. 073-00087-22-02 of the Ministry of Education of the Russian Federation in 2022. The paper provides a detailed description of the concepts of “civic consciousness” and “civic consciousness development”, as well as their definitions. The authors propose a solution to the methodological problem of developing social indicators for evaluating civic consciousness in children and young people. The paper defines the scope of practical application of said indicators in organizing the educational process in general education institutions.References
Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года: Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29 мая 2015 г. № 996-р г. Москва. URL: http://static.government.ru/media/files/f5Z8H9tgUK5Y9qtJ0tEFnyHlBitwN4gB.pdf (дата обращения: 24.07.2023).
Федеральный проект «Патриотическое воспитание граждан Российской Федерации». URL: https://edu.gov.ru/national-project/projects/patriot/(дата обращения: 24.07.2023).
Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей: Указ Президента Российской Федерации от 09.11.2022 № 809. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/48502 (дата обращения: 24.07.2023).
Концептуальные основания формирования исторической памяти и гражданственности детей и молодежи в организации внеурочной воспитательной работы в школе / под науч. ред. В. В. Кулиша. Барнаул: АлтГПУ, 2022. 26 с.
Педагогическое наследие / сост. В. М. Кларин, А. Н. Джуринский. М.: Педагогика, 1989. 416 с.
Сухомлинский В. А. Рождение гражданина. М.: Молодая гвардия, 1979. 335 с.
Современное российское студенчество: историческая память о Великой Отечественной войне и формирование патриотизма и гражданственности / под общ. ред. Ю. Р. Вишневского. Екатеринбург: УрФУ, 2011. 499 с.
Цикл внеурочных мероприятий «Разговоры о важном». URL: https://razgovor.edsoo.ru/(дата обращения: 29.08.2023).
Валеева Р. А., Королева Н. Е., Сахапова Ф. Х. Диагностика сформированности гражданственности у студентов вуза // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 6. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=11199 (дата обращения: 24.07.2023).
Абрамкина С. Г., Рыжикова Л. В. Особенности раннегражданского воспитания детей дошкольного возраста // Философские, социологические и психолого-педагогические проблемы современного образования: материалы IV Всероссийской научно-практической конференции, г. Барнаул, 18-19 ноября 2022 г. / под науч. ред. В. А. Скопы. Барнаул: АлтГПУ, 2022. С. 174-177.
Еремина И. С. Сущность проявления феномена гражданственности в структуре личности // Современные исследования социальных проблем. 2012. № 9 (17). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-proyavleniya-fenomena-grazhdanstvennosti-v-strukture-hichnosti (дата обращения: 24.07.2023).
Социальное здоровье в исторической памяти, ценностных ориентациях и повседневных практиках молодежи: коллективная монография / под науч. ред. Н. А. Матвеевой. Барнаул: АлтГПУ, 2018. 192 с.